ING is hierin, net als vorig jaar, het hoogst genoteerde Nederlandse merk: de bank stijgt 10 plaatsen naar nummer 43.
ABN AMRO, vorig jaar nieuw binnengekomen op nummer 95, staat niet meer in de lijst.
De top 5 van meest sterke merken is onveranderd in vergelijking met vorig jaar; Apple en McDonald's stegen ieder 3 plaatsen en staan dit jaar respectievelijk op plaats 7 en 8.
De Global Top 100 wordt bepaald door de dollarwaarde van merken, gebaseerd op financiële cijfers (Bloomberg) en de brand performance (op basis van doelgroepenonderzoek). De lijst is een tegenhanger van de Interbrand Top100.
De top 10 van 2008 van Millward Brown ziet er als volgt uit:
1. Google $ 86,1 mrd
2. General Electric $ 71,4 mrd
3. Microsoft $ 70,9 mrd
4. Coca-Cola $ 58,2 mrd
5. China Mobile $ 57,2 mrd
6. IBM $ 55,3 mrd
7. Apple $ 55,2 mrd
8. McDonald's $ 49,5 mrd
9. Nokia $ 44,0 mrd
10.Marlboro $ 37,3 mrd
43. ING $ 15,1 mrd
De totale top 100 en het complete rapport (met uitsplitsingen naar landen en productcategorieën) is beschikbaar via de site van Millward Brown.
De stijging van ING is te verklaren door zowel de sterke groei van de netto winst van het concern als door het rebranden van allerlei labels naar het ING label.
ING is overigens het enige Nederlandse merk in de Top100-lijst. Philips bijvoorbeeld is er niet te vinden...
Binnen de biercategorie bekleedt Heineken de derde positie, achter Budweiser en Bud Light, maar vóór Corona, Stella Artois en Guinness.
Het is de derde keer dat onderzoeksbureau Millward Brown de Brandz Top100 samenstelt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!