Hoe win je een Effie? Zet tv-reclame in!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vanavond is de uitreiking van de . Dit is ook aanleiding voor publicatie van een onderzoek naar welke factoren de effectiviteit beinvloeden.

En hoe je dus een kan winnen.

230 winnende en niet-winnende Effie-cases uit de afgelopen 8 jaar werden vergeleken.

En wat zijn nu de belangrijkste conclusies die worden getrokken in het boek 'Een Effie is een Leffie'?

Een effectieve communicatie-uiting heeft vooral Lef, meldt de . 'In deze tijd, waarin de consument kampt met een overdosis aan beschikbare informatie, is het belangrijk om de aandacht te trekken.'

Ja, dat is nogal voor de hand liggend, lijkt me.

'Uit het onderzoek blijkt dat a-typische reclames, die geen duidelijke verwachtingen scheppen, maar toch relevant zijn, het meest effectief zijn.'

Da's ook geen input voor een briefing, lijkt me.

Opdrachtgever Vea meent dat dit het eerste onderzoek is dat over de Effies is gepubliceerd. Het is uitgevoerd door Jolijn van Cruchten, onder leiding van professor Fred van Raaij, in het kader van haar afstuderen in de richting Economische Psychologie aan de Universiteit van Tilburg.

Uit het onderzoek blijkt ook dat tv het meest effectieve medium is, zegt de Vea (waarschijnlijk met een schuin oog op Effie-sponsor de Ster). Althans: dat medium wordt door de winnaars het meest ingezet.

Van alle onderzochte cases maakt 76 procent gebruik van tv-reclame. Gemiddeld gaat bij winnende Effie-campagnes 26 procent van het marketingcommunicatiebudget naar TV.

Internet groeit echter snel. In bijna 62 procent van alle cases van de afgelopen 3 jaar werd internet ingezet. En het aandeel in het mediabudget steeg voor internet naar 4,5 procent.

Als je meer wilt weten: de afstudeerscriptie is bij de Vea te bestellen voor 15 euro.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie