Premium

Hilmar Mulder: ‘Digitalisering tijdschrift past naadloos bij Elle’

Elle bestaat 25 jaar in Nederland. Dat wordt uitgebreid gevierd bij de Hearst-titel. 10 vragen aan – de nieuwe – hoofdredacteur Hilmar Mulder, onder meer over haar ambities met Elle (en ook nog een beetje over Grazia).

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

25 jaar Elle. Jullie vieren dat dit jaar elke dag, onder meer met een nieuwe app en een jubileumnummer. Welke activiteiten zijn er nog meer?

‘Heb je even? We zijn het jaar begonnen met een geslaagde kick-off borrel voor alle Elle-relaties in het Art’otel. Daarnaast hebben we in januari alle abonnees van het eerste uur uitgenodigd voor een feestelijke lunch op onze redactie. Het was heel bijzonder en uniek om dit groepje Elle-fans uit de begintijd gezellig aan tafel te hebben. We kijken nu uit naar het grote ‘Party like it’s 1989&;-feest, dat we organiseren ter ere van hét daadwerkelijke jubileumnummer, dat deze maand uitkomt. Deze maand zijn we namelijk écht jarig en daarom pakken we nogmaals uit met een 276 pagina’s dikke editie vol extra’s.

Het jubileumjaar van Elle was één van de aanleidingen om het succesvolle Inside Design Amsterdam om te zetten naar hét Elle-festival dat afgelopen zomer plaatsvond. Alle drie de Elle-titels waren daarbij betrokken, dus ook Elle Decoration en Elle Eten. Het festival werd gehouden tijdens het laatste weekend van juni en was een lekker mode-en designevent in de binnenstad van Amsterdam. Het was ook een mooi moment om de Elle City Guide-app te lanceren.

We hebben in dit jubileumjaar bovendien een eenmalig special uitgebracht: de Elle Denim Bijbel. Daarnaast is er elke maand in het speciale jubileumkatern een ode uitgebracht aan een ultiem key-item volgens Elle.
Deze maand hebben we ook onze eerste online pop-up store gecreëerd, bedoeld om de populaire Elle Stijlbijbel &;shopable&; te maken. En natuurlijk maken de lezers kans op kortingen en prijzen rond de verschillende acties.’

Wat kunnen we in dat extra dikke jubileumnummer verwachten?
‘Behalve een extra grote dosis feestelijk mode – waaronder 128 schoenen om op te dansen –  brengen wij een ode aan 25 getalenteerde, succesvolle 25-jarigen. Hoewel er vaak een pessimistisch beeld wordt geschetst van deze millennials zien wij juist een kentering: de 25-jarige vrouwen zijn juist ambitieuzer dan ooit zijn en bruisen van de idealen. Maar we blikken ook terug aan de hand van vijf bekende Nederlandse vrouwen die we de afgelopen 25 jaar intensief hebben gevolgd in Elle.’



De eerste Nederlandse Elle-cover in 1989.

Hoe zou je titel Elle omschrijven?
‘Uit een overvloed aan trends distilleert Elle een smaakvol en aanlokkelijk opgediend modemenu. De Franse oprichtster Hélène Lazareff zei het al in 1945:”Elle is all about creating appetite”.’

Hoe zie je de concurrentie in dit segment met Vogue en ‘intern’ met Harper’s Bazaar? Waar onderscheidt Elle zich?
‘Zowel Vogue als Harper’s Bazaar richten zich op een volwassenere en vermogendere vrouw. Elle is jonger, energieker, sprankelender en straalt meer fashion fun en relativeringsvermogen – of simpelweg humor – uit dan de twee eerder genoemde titels.’

De printoplage van Elle is redelijk stabiel. Er zijn ‘line-extensions’ als Elle Decoration en Elle Eten, plus events. Waar ligt volgens jou de groei. Online, print, of allebei?
‘De groei van het merk zit ‘m op dit moment vooral in mobile en online. Zowel qua omzet als bereik groeit Elle daarmee nog steeds hard. Elle.nl is het grootste jonge vrouwenmodeplatform van Nederland. Afgelopen maand hadden we een recordaantal pageviews 5.697.695 en het aantal bezoekers was - ondanks het feit dat het vakantiemaand augustus was - ook niet verkeerd: 1.845.887  Als pilot hebben we nu een online pop-up shop gemaakt bij onze Stijlbijbel najaar 2014. Ook e-commerce is een terrein waarop we nog veel hopen te bereiken.’           

Je baas Luc van Os vindt dat tijdschriften online . Hoe zie jij dat en geldt dat ook voor Elle?
‘Hij heeft helemaal gelijk. Helaas is de online merkbeleving van veel tijdschriften nog behoorlijk karig te noemen. Sommige titels lenen zich er natuurlijk ook veel minder voor. Maar het past naadloos bij Elle en daardoor hebben wij al een ijzersterke positie ingenomen op het net én op sociale media. Dat succes gaan we nu verder uitbouwen. Modeminnende vrouwen die wat te besteden hebben, zijn ook online de gedroomde doelgroep van veel adverteerders.’

Gaan jullie Elle (online) TV verder uitbouwen?
‘We zijn al volop aan het experimenteren met de combinatie online én video. Daar zijn we speels mee aan de slag gegaan, maar echt tv dat ligt toch in handen van de licentiegever. En wij zijn geen tv-makers.’

Wat is jouw missie bij Elle?
‘Wat betreft print: terug naar de essentie van het Elle-DNA. Dus iets minder elitair in tone of voice en beeldkeuze. Maar met een positieve vibe en heel veel plezier in mode een nog breder publiek aanspreken. En online het succes verder uitbouwen: de 1 miljoen unieke bezoekers zijn in zicht.’



Hoe heb je je overstap van Grazia naar Elle beleefd? 
‘Van een weekblad naar een maandblad, van een kantorenpark in Hoofddorp naar het centrum van Amsterdam, van een Fins naar een Amerikaans bedrijf – ja er zijn talloze veranderingen en die ervaar ik allemaal als zeer positief. De focus op mode maakt mij zeer gelukkig. Maar het creatieve werk blijft hetzelfde, hoewel ik daar nu bij een maandblad veel meer tijd voor heb en dus ook voor verdieping kan gaan.’

Je hebt Grazia in Nederland succesvol in de markt gezet en zult het blad ongetwijfeld nog op de voet volgen. Gaat Grazia – dat door Sanoma te koop is gezet, maar - het redden in Nederland?
‘Grazia heeft een unieke positie in Nederland dankzij de combinatie van mode en entertainmentnieuws. Dat is een plus. Maar om het te redden is het essentieel dat er naast een goede executie van de sandwichformule een uitgeverij is die er helemaal voor gaat.’



foto: Carmen Kemmink

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie