Het is nu bewezen: marketing verliest aan invloed

De invloed van marketing in het Nederlands bedrijfsleven is beperkt en dreigt verder te worden gemarginaliseerd.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit keer is het geen buikgevoel, maar is het aangetoond in wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd door Peter Verhoef en Peter Leeflang, beiden hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen.

De uitkomst van het onderzoek wordt vanmiddag in Amsterdam gepresenteerd tijdens het congres 'De invloed van marketing in Nederland'. En korte samenvatting staat op . Het hele verhaal staat in het Tijdschrift voor Marketing dat begin november verschijnt.

Uit het onderzoek blijkt dat marketeers in de loop der tijd 2 van de 4P's verloren hebben.

Marketingafdelingen zijn nog vooral verantwoordelijk voor reclame, klanttevredenheidsmetingen en -verbetering, marktsegmentatie, targeting, positionering en relatie- en loyaliteitsprogramma's.

De beslissingen over andere karakteristieke marketingvraagstukken, zoals klantenservice, prijssteling en distributie, liggen veel meer bij verkoop en financiën dan bij marketing.

Over het algemeen is de invloed van marketing in veel organisaties zeer gering, concluderen Leeflang en Verhoef.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie