Na Amstel, Heineken en Brand komen nu ook WieckseWitte, Murphy's Irish Red en Affligem op de Beertender. De laatste met het eerste speciaal bier (Affligem Blond) op de thuisfust.
In het najaar komen er ook tijdelijke bieren als Amstel Bock, Amstel 1870 en Brand Urtyp in de fustjes. Mochten die laatste twee aanslaan, dan mogen ze blijven.
'Het gaat goed met de Beertender', vertelt Leontien de Wit, brandmanager van de Beertender. Inmiddels zijn er 180.000 apparaten verkocht en meer dan 4,1 miljoen fustjes pils, zegt ze.
Op de vraag van MolBlog hoe hoog het marktaandeel in apparaten en fustjes is, zei De Wit: 'Heineken en Krups hebben 90 procent van de apparatenmarkt in handen en Perfect Draft slechts 10 procent. Heineken heeft ook 91 procent van de markt van de fustjes.'
Vorige week, tijdens de presentatie van de nieuwe Bavaria-campagne, werd dat overigens anders gezegd. Daar zei de Bavaria-marketeer dat het heel goed gaat met de Perfect Draft van Philips en Grolsch, Dommelsch, Bavaria en Jupiler. En dat het systeem zelfs marktleider is.
Maar ook Herwin van den Berg, marketing directeur Heineken Nederland, stelt dat Heineken 90 procent van de markt heeft.
De prijzen van de nieuwe bieren zijn niet zuinig: 11,99 euro voor 4 liter Affligem en Murpy's Irish Red. Een fustje Heineken draagt nog steeds de adviesprijs van 9,49 euro.
Goed, hoe gaan ze het doen? Affligem is het interessantst, want dat bier wordt in België gebrouwen en de Benedictijnen van Affligem zijn nog steeds de merkeigenaren. Het is nog een van de 18 erkende abdijbieren in België. Gisteren was de abt van Affligem er ook, maar hij weigerde iets te zeggen tijdens de presentatie.
Na afloop vertelde hij dat hij dat niet kon, omdat een gematigd leven en oproepen tot consumptie van bier niet samen gaan. De kloosterlingen hebben de brouwerij in 2000 verkocht aan Heineken, maar het merk gehouden. En sindsdien moeten de Nederlanders zich houden aan de richtlijnen van de kloosterlingen.
Zo mogen er in de reclames geen wulpse dames optreden en moeten de vrouwelijke brandmanagers als ze op bezoek komen zich decent vertonen. Sinds Heineken het bier distribueert is het volume vier tot vijf keer zo groot geworden.
De licentie-opbrengsten worden door de Benedictijnen besteed aan het onderhouden van de onderkomens van de 21 monniken en liefdadigheid. Prachtig verhaal dat schreeuwt om wat meer aandacht, zou je zeggen. Als je nu 'Affligem' intikt vind je bijna niets. Ook op de Heineken-site niet.
De Belgische commercieel manager van Affligem (in dienst van Heineken) heeft hoge verwachtingen van zijn merk op de Beertender. 'In België is van elke drie biertjes er één een speciaal bier. In Nederland ligt dat op 8 procent van de totale biermarkt. Dus er is volop ruimte', zegt hij.
Affligem wordt eerst aan de slijter geleverd en als dat goed gaat wellicht ook aan de retail. 'Want je moet toch het verhaal vertellen. Je moet wat uitleggen', zegt Herwin van den Berg.
Op de vraag of het niet wat druk wordt in het schap met al die nieuwe merken, zegt hij: 'Het uur van de waarheid breekt aan. Alles draait om omloopsnelheid. Als de fustjes verstoffen zijn ze zo gesaneerd. Maar onze merken doen het goed en we zullen ook meer gaan benadrukken dat je op de Beertender twee pilsjes van het ene Heineken-merk kunt tappen, vervolgens het fustje kunt loskoppelen en dan een ander merk kunt plaatsen. Bij de Perfect Draft is dat veel lastiger.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!