Jan Willem Sieburgh is zakelijk directeur van het Rijksmuseum.
Deze week werd bekend dat Sieburgh genomineerd is voor de prijs Marketeer of the Year 2009, die op 9 juni 2009 wordt toegekend tijdens Marketinglive 09.
Rob Rijkhoek, marketing engineer van Milestone Marketing en Nima Young Professional, interviewde Jan Willem Sieburgh.
Over de recessie:
Jan Willem Sieburgh vindt snijden in Marketing ondenkbaar. Dit omdat het Rijksmuseum circa 1.1 miljoen objecten heeft, en er hiervoor slechts één manier is om dergelijke producten/content voor het breder publiek te houden. Het continue uitvoeren van marketing innovaties.
Wat doet u dan in een recessie?
‘Het Rijksmuseum heeft beperkte invloeden van buitenaf. In tijden van economische neergang is dit echter wel te merken in beperkte sponsorbudgetten en een krimp in buitenlandse bezoekersaantallen.
‘Tijdens economische neergang komen mensen wel terug op een aantal basiselementen in het leven als: “authenticiteit”, “identiteit”, “zingeving” en het “ontvluchten van de werkelijkheid”. Het Rijksmuseum voldoet aan al deze punten. Het Rijksmuseum kan zich daardoor blijven focussen op duurzaamheid, de langere termijn.’
In de strategie van het Rijksmuseum stelt Sieburgh “de ontmoeting” centraal. Hierbij doelt hij op de ontmoeting tussen de oude en nieuwe wereld. Deze strategie, dit uitgangspunt, ziet men terug in alle activiteiten die het Rijksmuseum ontplooit, ondanks uitdagingen als de verbouwing.
Hoogtepunten op het gebied van marketing vindt hij: De RijksWidget, De 250 Rijksten van de 17e Eeuw samen met de Quote, en de samenwerking met de HEMA.
Daarnaast ook zeker tentoonstellingen als die van Damien Hirst. Resultaat: ‘Een kind van 9 jaar schrijft na een bezoek een werkstuk over Hirst ipv James Bond. Het bewijs dat de bezoeker wordt geraakt door het Rijksmuseum. De ontmoeting werkt.’
Alle genomineerden op een rijtje:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!