door gastblogger Frank Hoen van Netpresenter
Tien jaar geleden verklaarde Wired.com de web browser dood. Push software zou de browser gaan vervangen. Analyse van een hype, met succesvolle kleinkinderen bij o.a. Telegraaf en Volkskrant.
Tien jaar geleden voorspelde Wired.com dat zogenaamde 'Push software' van Pointcast de web browser zou gaan vervangen. En waarom waren Bill Gates en mediamagnaat Rupert Murdoch zo enthousiast?
Tien jaar geleden was Pointcast, een inmiddels ter ziele zijnde dot.com, een van de eerste bedrijven die de kracht onderkende van nieuws op maat brengen via Internet. De hele marketing, media en internet community stond op z'n kop
Mensen die ? toen al ? moe waren van het zelf op zoek gaan naar nieuws, kregen hun favoriete nieuws vanzelf voorgeschoteld. Nieuwskoppen verschenen als screensaver, waarop kon worden doorgeklikt naar het volledige artikel in een ingebouwde nieuwslezer.
Maar toch ging het op een gegeven moment mis. Niet alleen door mismanagement. Gebruikers haakten massaal af. Voor sommige was gewoon het nieuwe ervan af. Weer anderen waren de vele advertenties moe, en het gebruik aan mogelijkheden om eigen kanalen aan het gesloten systeem toe te voegen.
Ook de buggy software droeg 'een steentje bij'. Want zelf indien de software niet crashte, bracht Pointcast de gemiddelde PC en modemverbinding van die tijd vaak op de knieën.
Pointcast overleefde uiteindelijk het .com tijdperk niet. En zoals dat wel vaker gaat met hypes, werd deze volledig bij het grof vuil gezet.
Maar wat was nu goed aan Pointcast?
Anno 2007 zijn we ? met dank aan de webstandaard RSS - gewend aan het zelf kunnen verzamelen en samenstellen van onze nieuwsfeeds. Via sites als Google News bijvoorbeeld, of in een zogenaamde RSS lezer (al standaard aanwezig in menig browser).
De lezer 'zapt' met RSS qua content van site naar site, zonder reclame(opbrengsten) en zonder binding met de site waar het nieuws op staat.
Aan dat 'zap' gedrag proberen moderne desktop nieuwssoftware -de 'kleinkinderen' van Pointcast - iets te doen door lezers te verleiden, terug naar de site door ze te prikkelen om klikken op die verse nieuwskop.
Maar er zijn meer redenen waarom bijvoorbeeld Volkskrant of Telegraaf deze stukjes software inzetten (en vrijwel iedere zichzelf respecterende grote krant:
- Desktop branding. Het merk (en de site) blijft onder de aandacht
- Structureel meer site bezoekers naar site door doorklikfunctie
- Extra reclameopbrengsten (ofwel door meer verkeer, ofwel op het medium zelf)
Als de software tenminste niet even snel weer wordt verwijderd, want sommige van deze nieuwssoftware heeft weinig geleerd van 'Pointcast'.
Waar moet goede nieuwslezer software aan voldoen:
- Gedraag zich netjes, is bugfree en belast de PC en internetverbinding niet
- Bevat geen spyware of malware en is makkelijk te deïnstalleren
- Valt gebruiker niet lastig met pop-ups (tenzij gebruiker anders aangeeft)
- Laatst gedownloade nieuws blijft zichtbaar, ook zichtbaar indien momenteel geen internet verbinding voorhanden is
- Geen opdringerige reclame
- De gebruiker kan zelfs (RSS) nieuwskanalen toevoegen en verwijderen, ook externe
Goede nieuwslezer software kan een nuttige tool zijn om structureel meer bezoekers te krijgen naar de site en zo de doelgroep mee te blijven verleiden.
Maar of deze software alsnog de browser gaan vervangen? Zwaar twijfelachtig. Alhoewel? Adobe is druk bezig om de browser 'overbodig te maken'. Codenaam Apollo.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!