Gekozen Product van het Jaar 2008: geldmachine of consumentenkeurmerk?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het werd een vreemde avond gisteren. De uitreiking van het Gekozen Product van het Jaar 2008. We vroegen ons af waarom de 20 prijswinnaars al 's middags bekend werden gemaakt.

Dan is de spanning er wel af. Nou, die was er bij de deelnemers al lang af. Vier van de 20 winnaars adverteren al een tijdje met het logo 'Het Gekozen Product van het Jaar 2008'.

Sterker nog: dat logo was de enige reden waarom ze meededen. En ook de enige reden waarom ze de organisatie grif betalen.

Om mee te mogen doen en op de lijst te komen moeten de bedrijven 3.500 euro per inzending betalen. Dat is de entree-prijs. Daarna zijn er nog wat hordes en kosten die genomen moeten worden. De eigenaar van het winnende product komt uiteindelijk op een kostprijs van 12.000 euro uit, maar mag dan wel het logo voeren. In de hoop dat consumenten dat als een aanbeveling zien.

Gisteren waren alle prijswinnende brandmanagers obligaat in hun verhaaltjes: ze waren zo blij dat ze een prijs van de consument kregen ,want 'daar deden ze het uiteindelijk toch allemaal voor...'

Maar het logo lijkt vooral een marketinginstrument.

Vorig jaar waren er vier winnaars die in de buidel wilden tasten om het rode logo op hun product te plakken. Dit jaar 20. Dus de Belgische kan tevreden zijn. In Frankrijk is de prijs al 20 jaar op de markt en waren er dit jaar wel 50 bedrijven die wonnen.

De winnaars van gisteren waren dan ook vooral internationale bedrijven als Henkel (2 prijzen), Unilever (5 prijzen), Nivea/Beiersdorff (2 prijzen) en Procter&Gamble (3 prijzen), die van hun internationale collegae weten dat het logo een mogelijke boost voor hun sales kan opleveren.

De uitreiking in de Rode Hoed in Amsterdam was een beetje rommelig. Slecht geluid onder de filmpjes en een tekenaar die een beetje oubollig de categorie moest verbeelden. De presentator met adhd stelde zich niet eens voor en ik had ook geen idee wie het was. De mensen die het podium op mochten waren wel erg junior.

De categorieen deden een beetje gekunsteld aan. Met andere woorden: als je de categorie maar klein genoeg maakt, dan ben je al snel de enige deelnemer en is het ook makkelijk om de prijs te winnen. En waarom wordt er wel een prijs in 'stofzuigers' uitgereikt en niet in 'tv's' of 'mp3-spelers' of 'koffie'?

Er wordt in het onderzoek onder 10.000 consumenten gemeten op twee criteria: 'de aantrekkelijkheid van de propositie' en 'gebruikswaarde', maar hoe groot de competitie is en wat de precieze uitkomsten van het consumentenonderzoek waren, blijven geheim.

GfK doet het consumentenonderzoek, maar hield desgevraagd de kaken stijf op elkaar.

De prijsuitreiking zelf werd er in razendsnel tempo doorheen gejast. Maar goed, er was dan ook geen spanning.

Bij de uitgang kreeg iedereen wel een tas met de winnende producten mee. Nu kan ik eindelijk eens het zelfbruinende testen. De stofzuiger met zelfreinigende filter van Electrolux en de Tefal Quick & Hot Watertap (binnen drie seconden heet water van 90 graden!) zaten er niet in.

De grote bak met Bison Wand & Klaar behanglijm heb ik maar laten staan.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie