TMG kondigde vanochtend een strategische samenwerking aan met Talpa waarmee zij haar positie wil versterken op het gebied van radio, tv en OTT. Deze samenwerking past bij de doelstelling van TMG om strategische partnerships met belangrijke partijen in de markt aan te gaan. Vooral de radiodeal valt op, want daarmee worden Sky Radio Group (TMG) en 538Groep (Talpa) feitelijk één bedrijf.
Bij elkaar opgeteld zijn de marktaandelen van Sky Radio Group en 538Groep ongeveer 50/50, de omzetverhoudingen 41 procent tegen 59 procent (volgens cijfers van Nielsen). Maar binnen de nieuwe radio-onderneming krijgt Talpa Holding een belang van 77,15 procent en TMG een belang van 22,85. Zijn die verhoudingen niet scheef? Geert-Jan van der Snoek ontkent. ‘Je moet ook naar het totaal van de deal kijken, met ook OTT en televisie, dus ons belang dat we via Talpa in SBS nemen. Daarnaast is Radio 538 de marktleider en is het evident dat 538 groter is dan Sky Radio Group. Met Talpa kunnen we een voor beide partijen ideale strategie verwezenlijken.’
Van der Snoek hamerde er het afgelopen jaar al op dat de consument die centraal staat. ‘Met een dergelijke joint venture behoud je je flexibiliteit. Wat de consument nu trendy en hip vindt, is straks weer passé. Een distributiekanaal kopen is dus oud denken. Op deze manier blijven we in radio en straks ook in tv, waar we nu nog niet goed in zaten, en hebben we dus armslag om onze content overal te distribueren.’
SBS
TMG neemt een strategisch belang van 15% te krijgen in het aandeel dat Talpa in SBS houdt (Talpa heeft 33 procent in SBS). Wordt dat nog groter in de toekomst? Van der Snoek lijkt het niet uit te sluiten. ‘OTT is belangrijk in onze strategie, we weten dat de consument van woord naar beeld gaat. Televisie is in dit geheel nog altijd een dominante speler.’
Speelt Sanoma, als grootaandeelhouder van SBS, nog een rol in de deal? Van der Snoek: ‘Het gaat hier om een overeenkomst tussen Talpa en TMG.’
One Media Sales
De vraag is verder wat er binnen beide radio-organisaties gebeurt. Blijven de directeuren op hun post? Van der Snoek: ‘We gaan de komende tijd kijken hoe we de organisaties kunnen samenbrengen, maar er zit veel kennis en kunde binnen beide groepen. Daar moeten we gebruik van maken.’
Verder kijkt TMG hoe One Media Sales – de spotverkooporganisatie voor onder meer Radio 538 en Slam! – in het verhaal past. De zenders van Sky Radio Group maken daar nu nog geen onderdeel van uit. ‘Het is duidelijk dat we één salescapaciteit voor de vier zenders moeten gaan vormen.’
De komende tijd krijgen TMG en Talpa met zaken te maken als due dilligence en kijkt de marktwaakhond nog mee. Vlak voor de zomer moet alles in kannen en kruiken zijn, verwacht de TMG-topman.
Bij Sanoma liet een woordvoerster vrijdag weten dat dit een overeenkomst is tussen TMG en Talpa en dat men daar 'niets aan toe te voegen' heeft.