(Gastblog) Het gaat nog steeds om small data

Elke (media)organisatie richt zich nu in op nieuwe vormen van data, maar de vraag naar bereik, impact en grp’s is nog steeds het grootst.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gastblog van Peter Mulder, CCO, SBS Broadcasting

Een van de onderwerpen die nooit onbesproken blijven in gesprekken met mijn ‘vakbroeders’ is data. Een topic wat voor sommigen dagelijkse kost is en voor anderen ver van het bed.  Data: het ei van Columbus! Het is voor mij nog lang geen A, B, C-tje, maar het beklijft inmiddels wel. Bij elk gesprek dat ik voer, of in elk artikel dat ik lees over dit onderwerp en bij elk nieuw dashboard dat wordt opgeleverd, komt er een gevoel van verwondering over mij heen en kan ik niet wachten tot de volgende update.

De kunst bij het onderwerp ‘data’ en het hierop aanpassen van de organisatie en de systemen, is wat mij betreft om het helder en inzichtelijk te houden. Dat valt niet altijd mee als de bedrijfsvoering en het businessmodel niet vanuit de (technische) basisprincipes rond datageneratie en verwerking is ontstaan. In dat geval is het juist belangrijk om continue in gedachte te houden wat je concreet op korte termijn met de data wilt en hoe je proposities samenstelt richting je businesspartners. Als ik met de experts op dit vlak spreek, probeer ik deze ratio voor mijzelf aan te houden, om te voorkomen dat zij mij met de terminologie en toekomstscenario’s volledig het bos in  sturen.

Combinatie mediaonderzoek en next generation digitale data
Research en data, nieuwe vormen van data. Data over consumentengedrag van attention to action, ook wel customer journeys genoemd, leggen de volgende laag op alles wat we kenden in het huidige mediaonderzoek. Het zal uiteindelijk resulteren in een integrale combinatie tussen de huidige gerenommeerde mediaonderzoeken en the next generation digitale data op (toegevoegd) bereik, contacten en contactmomenten.

Direct daaropvolgend het continue testen en verbeteren van campagnes, door het tracken van het effect binnen elke fase in de influence periode en bij aankoopgedrag. Als je voor de adverteerder inzichtelijk kunt maken op welk moment bepaalde merken, titels, content en/of commerciële boodschappen hebben bijgedragen en de aankoop, dan ben je er helemaal.  Dat is de holy grale. Elk zichzelf respecterend mediabedrijf is hierop aan het schakelen en maakt er resources voor vrij.

Binnen onze organisatie wordt er ook volop ontwikkeld op het datastuk en genereren de dashboards interessante waardevolle insights en learnings voor onszelf en klanten. Maar at the end of the day vragen nu nog negen van de tien businesspartners mij vooral naar bereik, contacten, impact, grp’s  en uiteindelijk heel concreet om zoveel mogelijk traffic en klanten. Focus op het invullen van deze vraag en wens vanuit de klant krijgt daarom voor mij ook vandaag nog de hoogste prioriteit.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie