Het afgelopen jaar stond voor Mediahuis in het teken van de overname van Telegraaf Media Groep (TMG, zie hier hoe de nieuwe structuur eruit ziet binnen TMG). Die zijn voor een halfjaar opgenomen. Vorig jaar juni werd de overname van TMG afgerond, na een felle overnamestrijd met Talpa.
Het netto resultaat daalde naar 14,8 miljoen (-19 procent) door 16,5 miljoen aan ‘niet-recurrente’ (niet-terugkerende) kosten. Dit zijn hoofdzakelijk transactiekosten van de acquisitie van TMG, de kosten die Mediahuis gemaakt heeft voor de Ondernemingskamer en de diverse inbrengen van Corelio en Concentra et cetera. Deze eenmalige uitgaven hebben het netto resultaat significant beïnvloed.
Ondanks de druk van een dalende krantenmarkt wisten zowel de Belgische krant De Standaard als NRC (NRC Handelsblad en nrc.next) – dankzij een sterke digitale propositie - een stijging in totale verkoop te realiseren met respectievelijk +0,4 procent en +4,3 procent.
NRC slaagde erin om in een dalende advertentiemarkt stabiel te blijven. De Belgische krantentak had het moeilijker.
TMG heeft in de eerste zes maanden onder de vlag van de Vlamingen een positieve bijdrage geleverd aan het netto resultaat van de groep. Gert Ysebaert, CEO Mediahuis: ‘De overname van TMG werd niet alleen succesvol afgerond maar is dankzij de transacties van Keesing Mediagroep en Talpa Radio, vanuit een financieel oogpunt, ook al grotendeels verteerd.’
Ysebaert noemt 2017 een ‘scharnierjaar’ voor Mediahuis. ‘Onze groep groeide uit tot een solide Belgisch-Nederlandse mediagroep met een sterke portfolio aan waardevolle merken. 2018 kondigt zich aan als een uitdagend jaar waarin het maken van keuzes centraal zal staan. Meer dan ooit zet Mediahuis daarom in op de verdere digitale transformatie van zijn core business, de nieuwsmerken en classifieds.’