Paniek in social-land: het effect van de Facebook-storing en Squidgame-hype

Eva Dekker van social-agency Blauw Gras praat je bij over de laatste social updates.

Het was rumourig bij sociale media. Squidgame schudde de boel op en is niet meer weg te denken uit het (social)straatbeeld. Facebook kampte met een enorme storing waardoor de wereld voor een aantal uur praktisch socials-vrij leek. We brengen in kaart welke gevolgen dit heeft voor de platforms, en gaan daarnaast in op laatste social-features.

Squid game; van Netflix hit tot social-succes

Sinds de lancering op Netflix eind september hangt er al een enorme buzz om de lugubere serie.

Zo zijn de verkopen van witte slip-on Vans-sneakers gestegen met ​​7.800%, terwijl de verkoop voor normale witte slip-ons daalde. Het Britse taalinstituut Duolingo noteert een groei van 76% van Britten die Koreaans willen leren. De verkoop van het Koreaanse snoepgoed Dalgona uit de show is met 250% omhoog gegaan.  Zelfs kinderen op basisscholen spelen de meer riskante variant van Annemaria Koekoek en er worden gigantische squids op de grond getekend.

Niet alleen is #squidgame een enorme trend onder social-gebruikers, de inhakers van bedrijven vliegen je ook om de oren. De squidgame-trend is onder te verdelen in een aantal categorieën:

  1. De Dalgona-trend met onmogelijke figuurtjes
  2. Red light/green light 
  3. Het visitekaartje
  4. Memes van filmstills

Waarom zien we zo enorm veel bedrijven meeliften op deze hype? Het antwoord is simpel; contentmarketing! Men neme een deel gehypete serie en een deel eigen marketing, mix it all up, en voila: consumenten worden geëntertaind én je hebt exposure zonder dat het er te dik bovenop ligt. Een win-win situatie dus.
 

Squidgame-inhakers

Paniek in social-land: Facebook-storing en groot datalek bij Twitch

Gelukkig voor Facebook was het deze week niet de enige met een groot drama. Naast een storing bij Snapchat, kampte Twitch ook met problemen.

Het streamingplatform bevestigt dat een hack tot een datalek heeft geleid. Het lek bevat voor wel drie jaar aan details over uitbetalingen van creators, het geheel van twitch.tv, de broncode voor de gameconsoles Twitch-clients, een niet-uitgebrachte Steam-concurrent van Amazon Game Studios en meer. 

Instagram heeft geleerd van de storing en komt met een nieuwe feature. Deze geeft gebruikers via Twitter inzicht in aanhoudende technische problemen en wat deze betekenen voor de functionaliteiten van de app. Met deze feature wil Instagram niet alleen inzicht gheven, maar ook voorkomen dat gebruikers onnodig ‘overstappen’ naar andere apps, zoals dat bij WhatsApp en Telegram gebeurde.

 

Nieuwe social-features van Snapchat, Instagram en Pinterest

Snapchat introduceert nog een manier voor creators om geld te verdienen. De app lanceert een functie genaamd Spotlight Challenges waarbij makers kunnen meedoen aan bepaalde challenges of gebruik maken van een bepaald geluid in Spotlight, een van de grootste concurrenten van TikTok.

In de Spotlight Challenge krijgen ongeveer drie tot vijf videomakers met de meest bekeken en origineelste video’s een beloning van minimaal 250 dollar, wat kan oplopen 5.000 dollar. In eerste instantie zullen de challenges niet gesponsord worden, maar Snapchat zegt nooit nooit.

Gifting

Naast de uitdagingen voegt Snapchat een aantal andere manieren toe waarop videomakers betaald kunnen worden. Gifting wordt nu wereldwijd uitgerold, waardoor kijkers makers een fooi kunnen geven met digitale tokens. 

Tot slot breidt snapchat ook zijn Creator Marketplace uit met videomakers, zodat bedrijven contact met ze kunnen opnemen voor sponsoring. De toegang tot deze functies is echter nog beperkt: alleen goedgekeurde "Snap Stars" komen in aanmerking voor cadeaus en de marktplaats. Makers kunnen alleen op uitnodiging van Snap worden uitgenodigd om aan het programma deel te nemen.

Snap Inc. focust op Gen Z met Arcadia

Snap Inc. het bedrijf achter Snapchat lanceert Arcadia, een creatieve studio die wereldwijd branded-content in AR gaat makenvoor partners en bureaus. Snap wil hiermee het Gen Z-publiek aanspreken.

De accountstatus-tool van Instagram

Instagram geeft met de nieuwe tool Accountstatus inzicht in mogelijke content-schendingen en andere problemen met je posts. Gebruikers kunnen hun accountstatus checken en krijgen een melding wanneer zij guidelines overtreden, ook kunnen zij via deze manier bezwaar aantekenen.

Online shoppen op Pinterest

Pinterest maakt shoppen makkelijker . Het lanceert nieuwe functies voor adverteerders en laat merken hun producten promoten bij gebruikers op de site.

Met een nieuwe 'slideshow voor collecties'-functie haalt Pinterest producten uit de catalogi van merken en verandert ze automatisch in een collectie advertentie.  Hierdoor kunnen adverteerders video-achtige inhoud maken afgestemd op individuele gebruikers.

Een andere toevoeging zijn de 'Merchant details'  waardoor merken waarden als 'fair trade',‘ sustainability’  en 'inclusief' op hun profiel kunnen laten zien. Tot slot wordt het mogelijk voor bedrijven om de onder de aandacht te brengen van welke community's ze deel van uitmaken. Denk hierbij aan “women-owned” and Black-owned.”

Blauw Gras is een 'dedicated' social-content-bureau. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie