Metro en RTL Nieuws zijn begonnen, NU.nl, NOS.nl en Telegraaf zullen binnenkort starten met het publiceren van de snel ladende Instant Articles.
Nieuwsmedia kunnen artikelen integraal publiceren op Facebook, zodat gebruikers niet naar de website van het betreffende media hoeven door te klikken. Dat verhoogt de gebruikservaring, stelt Facebook. Tot nu toe duurt het gemiddeld 8 seconden om een standaard online artikel te laden in Facebook. Articles maakt de laadtijd tien keer zo snel.
Een Instant Article is lezen vanuit de Facebook app en te herkennen aan de bliksemschicht bij het artikel. Sinds mei vorig jaar werkt Facebook aan de internationale uitrol. Partners als Buzzfeed, The New York Times, The Washington Post en Bild maken al langer gebruik van de mogelijkheid om via de Facebook-app interactieve artikelen te delen met hun lezers.
Instant Articles worden normaal ook in het nieuwsoverzicht getoond, maar hebben een snellere laadtijd en worden mooier vormgegeven. Behalve een kortere laadtijd, biedt Instant Articles een aantal extra functies die uitgevers en journalisten helpen een verhaal tot leven te brengen. zo biedt Instant Articles de optie om, door de telefoon schuin te houden, in te zoomen op hoge resolutie beelden. Andere functies zijn de mogelijkheid van automatisch afspelende video’s, interactieve kaarten, gesproken toelichtingen en reageren op een specifiek onderdeel van het artikel of dit leuk te vinden.
De deelnemende Nederlandse online publishers geven aan te vewachten dat Instant Articles het bereik van artikelen zal vergroten. Harry de Wit, algemeen directeur Telegraaf Media Groep Landelijke Media: 'Als uitgever met het hoogste aantal sociale interacties in Nederland, verwachten we dat onze content met Instant Articles nog meer impact zal maken op Facebook.”
Lara Ankersmit, Hoofd Digitale media NOS, zegt mee te doen 'om te onderzoeken of we zo de gebruikerservaring op Facebook kunnen verbeteren.' Terwijl Joris van Lierop, uitgever van RTL Nieuwsgroep, aangeeft vooral te hopen 'nog meer consumenten te bereiken en de betrokkenheid van de doelgroep te verstevigen.'
Dave van Aken, Head of Social Media bij Metro, tenslotte, zegt te vewachten naast de al gedeelde 'luchtige artikelen' met Instant Articles ook de verhalen met meer diepgang beter onder de aandacht te kunnen brengen.
Instant Articles roept wel vragen op voor uitgevers. Deelnemende partners halen een groot deel van zijn omzet uit advertising en dan maakt het niet uit waar een artikel gelezen wordt. Voor uitgever die inzetten op betalende abonnees is het voordeel minder duidelijk, omdat er gratis content wordt verspreid waarvoor eigenlijk betaald moet worden.
Toch is er ook voor die uitgevers een belang om mee te doen. Tijdens een bijeenkomst van IAB Nederland vertelde Jeroen Verkroost, die toen nog in dienst was van de Persgroep, dat artikelen de uitgever via Instant Articles onder de aandacht komen van mensen, die hier anders nooit mee geconfronteerd zouden zijn. Dit zou op den duur een abonnementsrelatie kunnen opleveren.
Los daarvan is het te verwachten dat voorrang gaat geven aan posts van uitgevers die partner zijn van ‘Instant Articles’. Niet het aantal interacties, maar de vraag of er al dan niet een partnerrelatie bestaat, is dan bepalend voor welke berichten in de timelines komen. Uitgevers moet dus eigenlijk wel meedoen om zichtbaar te blijven.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!