Foto: team van New Dutch Wave
De New Dutch Wave reist eind deze week met een grote groep partners naar South by Southwest (SXSW) in Austin, Texas. Onder andere kunstenaar Thijs Biersteker, innogy Essent, Gazelle, AkzoNobel en modeontwerpster Pauline van Dongen sluiten zich aan.
De organisatie van New Dutch Wave zet Nederlandse creativiteit en ondernemerschap internationaal in de schijnwerpers tijdens South by Southwest (SXSW). De Nederlandse delegatie heeft van 12 tot en met 15 maart een eigen ‘New Dutch Wave Huis’ tijdens ’s werelds grootste interactieve festival in Austin, Texas. Op zondag 12 maart worden zowel de New Dutch Wave stand op de SXSW Trade Show als het Huis officieel geopend door Prins Constantijn van StartupDelta.
Oranje fietsen en stroopwafels
De organisatie zorgt dat de aanwezigheid van Nederlanders niet onopgemerkt voorbijgaat. Voor de deur van het huis lopen gasten bijvoorbeeld direct tegen de Drive In aan: een presentatie van het werk van productiemaatschappij Halal in een Cadillac. Ook rijden teams rond door het centrum van Austin op oranje fietsen van Gazelle. De fietsers trakteren bezoekers van het festival op stroopwafels, gemaakt door De Stroopclub (een bedrijf van Nederlandse ondernemers in Austin).
Programma
Het dagprogramma in het huis is over de vier dagen heen ingedeeld per thema. Op zondag staat Intelligent Future centraal, maandag Media Innovations, op dinsdag gaat het over Experience Design & Design for Society, en woensdag eindigt het met Entertainment Meets Tech. Lees meer over het programma.
Op dinsdag 14 maart presenteert modeontwerpster Pauline van Dongen, gespecialiseerd in Wearable Technology, haar “Issho”. Dit intelligente denimjack is toegespitst op het gedrag van de drager en reageert op aanrakingen. Kunstenaar Nick Verstand geeft diezelfde dag een presentatie over zijn werk Point of View, een lichtsculptuur van bijna 3 meter hoog dat de toeschouwer aan het denken zet over 'horen en zien'. Zijn installatie is geselecteerd voor het SXSW-kunstprogramma en is te bewonderen in een aparte ruimte van het Hilton Downtown (kamer 412).
Foto: Issho van Pauline van Dongen
Kunst en daten
Kunstenaar Thijs Biersteker heeft een doorlopende expositie van zijn nieuwe interactieve installatie Plastic Reflectic. Hiermee laat hij mensen zien dat hun gedrag invloed heeft op de plastic 'soep' in oceanen. En de organisatie van dating-app Inner Circle organiseert een speciaal evenement voor singles. Tijdens deze avond kunnen vrijgezelle SXSW17-bezoekers via de app met elkaar in contact komen en elkaar ontmoeten op de patio van het New Dutch Wave huis.
Foto: De installatie van Thijs Biersteker
Tech en muziek
Woensdag staat in het teken van entertainment, games en muziek. Er zijn presentaties en demonstraties van Utomik en Illusive Games. Daarnaast laat Beeld en Geluid deze dag de resultaten zien van een onderzoek, waarbij zij uitzochten welke liedjes van de Nederlandse artiesten die op SXSW staan de meeste hit-potentie hebben. Het feest eindigt met de Dutch Impact Party, met de band Grandpa Death Experience als last-minute toevoeging aan de line-up.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!