Pauw & Witteman hoefden jarenlang ’s ochtends de kijkcijfers niet te bestuderen. Ze scoorden toch altijd rond de 1 miljoen kijkers. Maar nu is er RTL Late Night. Gelukkig voor adverteerders.
Als u dacht dat Radio 1 een oud en voor adverteerders weinig interessant publiek heeft (gemiddelde leeftijd van luisteraars is 65 jaar), dan kent u Pauw & Witteman nog niet. Oude, blanke kijkers. Hoger opgeleid. Maar te oud om voor grote omzetten te zorgen bij de STER. Heel veel kijkers betekent niet automatisch heel veel inkomsten, zo weet de Publieke Omroep, en dus de STER, al jaren.
Jongere talkshow-kijkers hebben nu een alternatief. Ze hoeven niet te wachten tot vijftigplusser Pauw en zestigplusser Witteman het woord nemen. Ze kunnen terecht bij Humberto Tan.
En het gaat steeds beter met RTL Late Night.
Erland Galjaard, programmabaas van RTL4, lijkt het voor elkaar te hebben. De grootste kopzorg, ruim vijf jaar lang, was het timeslot van 22.30 uur. Voor half elf is RTL4 meestal marktleider (zeker qua inkomsten uit spot). Maar om half elf verdween de helft van de kijkers. Naar onder andere Nederland 1, maar ook naar SBS6, waar Hart van Nederland op het punt stond te beginnen.
Van alles werd geprobeerd in de afgelopen jaren. Onder andere De Slimste. Maar niets scoorde een voldoende. En een voldoende is minimaal 700.000 kijkers (boodschappers).
Nu lukt het. Humberto Tan scoort elke week meer kijkers. Er zijn al flink wat avonden geweest dat RTL Late Night in absolute zin meer kijkers scoorde dan P&W. Qua leeftijd doet Tan het ook beter. Tenminste, als geld verdienen de maatstaf is (en dat is het voor RTL). RTL Late Night trekt een jonger publiek. En dat betekent meer inkomsten.
Als het groeiende succes voor Humberto Tan doorzet, heeft RTL4 geen zwakke plekken meer. En kan de Publieke Omroep op zoek naar een opvolger voor P&W. De dalende trend in kijkcijfers gaat niet meer worden omgebogen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!