Het was best leuk en ook aardig om al die ouwe gouwen weer eens te zien. Lucas Mees (ex-DDB) bijvoorbeeld die ooit de Effie naar Nederland haalde. En Wim Dik van ex-KPN en Krijn Dorsman van ex-Ahold liepen er ook rond.
En Hans Verkoren van ex-ING. En Rene Klawer van ex-Arke en Herman Spruijt van ex-Trouw. Allemaal eens jury-voorzitter van de prijs.
Vraag aan de huidige jury-voorzitter Alexander Ribbink, die TomTom verlaat als coo: 'Wat gaat u nu doen?'
Ribbink: ' Niets! Ik heb veel van alles, maar tijd had ik te weinig'.
Goed, de prijzen dus. Er waren 16 genomineerden, maar 12 cases kregen een prijs. Voor die vier missers (waaronder de verrassende verliezer Goeiemoggel van KPN) was er weinig aandacht. Wrang, want ze hielden wel tot het bittere einde de hoop dat ze een prijs hadden.
Want dit jaar werd er voor het eerst niet per categorie, maar per prijs uitgedeeld. Eerst acht bronzen, daarna drie zilveren en tenslotte slechts een gouden Effie.
Daarnaast werden er ter gelegenheid van het jubileumjaar drie "Grand Effies" uitgereikt aan bureau, adverteerder en merk voor de meeste effectieve communicatie in de afgelopen 25 jaar.
Iedereen die kan tellen en de oude Effie-boekjes heeft, weet wie er in Nederland de meeste Effies wint.
Reclamebureau DDB (35 Effies) dus, en adverteerder Unilever (Marketing directeur Gaby Vreeken wist het precies: 18 Effies, maar op het scherm telde men tot 14) en het merk Albert Heijn (8 Effies) mochten deze Effies in ontvangst nemen.
Voor die laatste gingen Dick Boer en Sander van der Laan het podium op. Bij het 10-jarig jubileum van de Effie ging de Grand Effie overigens ook naar Albert Heijn (toen nog met FHV). En bij het 20-jarig jubileum naar Unilever (met bureau Lintas).
De enige Gouden Effie dit jaar ging naar de campagne van Klene drop van Perfetti van Melle ontwikkeld door het bureau Y&R Not Just Film.
Er was drie maal zilver voor de tweedehands boekencampagnes van het bureau Etcetera voor mediawinkel bol.com, de campagne van het bureau Only voor Zwitsal van Sara Lee en de campagne voor Biodermal van Chefaro, welke eveneens werd ontwikkeld door het reclamebureau Etcetera.
De jury was volgens voorzitter Alexander Ribbink ook dit jaar uiterst kritisch op het ingezonden werk: "Het aantal genomineerden lag dit jaar wat lager dan in 2007. We hebben de lat weer hoger gelegd dan vorig jaar".
39% van de inzendingen kreeg een nominatie, van wie 12 dus uiteindelijk een Effie. Opvallend dit jaar was de prestatie van Nederlandse merken zoals Klene, Zwitsal, Biodermal, mediawinkel bol.com, bank Theodoor Gilissen en verzekeraar FBTO, vindt de jury.
"We zijn zeer trots dat de Gouden en Zilveren Effie Winnaars allemaal merken zijn met een duidelijke Nederlandse signatuur", aldus Ribbink.
Wakker Dier met hun campagne tegen onverdoofd castreren van van biggen was een vreemde eend in de bijt. In activistisch jargon spraken zij ook over ' targets', die in de zaal zaten: dat waren de bedrijven waar ze hun pijlen op richten, zoals McDonalds, Hema en Unilever.
Grappend (of niet?) had de woordvoerster van Wakker Dier van tevoren gevraagd of er ook fois gras werd geserveerd. Want dan kwamen ze niet. Beau van Erven Dorens: 'We hebben dat vanmiddag dus maar opgegeten'.
Grand Effie
Bureau: DDB; totaal 35 Effies waarvan 11 x goud, 12 x zilver, 12 x brons
Adverteerder: Unilever; totaal 18 Effies waarvan 5 x goud, 4 x zilver, 9 x brons
Merk: Albert Heijn; totaal 8 Effies waarvan 3 x goud, 2 x zilver, 3 x brons
Gouden Effie
Case: Klene, origineel sinds 1876. De passie van toen is nog steeds heel smaakvol
Bureau: Y&R Not Just Film
Opdrachtgever: Klene/Perfetti van Melle
Zilveren Effie
Case: Zwitsal weet hoe het voelt
Bureau: Only
Opdrachtgever: SaraLee H&BC / Zwitsal
Case: Nederlandse Biodermal boekt succes in zeer concurrerende
huidverzorgingmarkt
Bureau: ETCETERA
Opdrachtgever: Chefaro Nederland B.V.
Case: bol.com, in acht maanden nr 1. in tweedehands boeken
Bureau: ETCETERA, pr bureau Creative Venue
Opdrachtgever: bol.com
Bronzen Effie
Case: Mijn 14 dagen met Activia
Bureau: Y&R Not Just Film
Opdrachtgever: Danone Nederland BV
Case: Werken bij McDonald's. Het is jouw zaak.
Bureau: TBWA/NEBOKO & OMD Nederland
Opdrachtgever: McDonald's Nederland
Case: Einde aan de pijnlijke, onverdoofde castratie van biggen
Opdrachtgever: Stichting Wakker Dier
Case: Theodoor Gilissen. Serious money. Taken seriously.
Bureau: XXS
Opdrachtgever: Theodoor Gilissen
Case: Fruitshoot, the re-launch
Bureau: BSUR Agency
Opdrachtgever: Britvic International
Case: Andrélon Verrassend Volume
Bureau: UbachsWisbrun/JWT
Opdrachtgever: Unilever
Case: Hoe een kleine maatschappij een grote held werd: FBTO geeft de macht aan
de klant.
Bureau: DDB & Lost Boys
Opdrachtgever: FBTO
Case: Groningen 2005 ? 2007
Bureau: THABASCO, Open, iWink, Initio.dbk
Opdrachtgever: Marketing Groningen
De presentatie van de avond was in handen van Beau van Erven Dorens en die deed het best aardig, want makkelijk is het niet om een zinvolle vraag te stellen aan de prijswinnaars.
De zaal in het Tuschinski Theater in Amsterdam was volgens de organisatie volledig uitverkocht met meer dan 500 aanwezigen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!