Doelgroepinzicht: Motorrijden is een Omroep Max-dingetje geworden

De meeste motoren zijn in bezit van 50 tot 65-jarigen. Welke jongere durft zich nog op een bike te vertonen?

De verkoop van motorfietsen is verder toegenomen, dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vorige week. Er werden in 2015 zo’n 11 duizend nieuwe motoren verkocht, duizend meer dan een jaar eerder. Het totaal aantal motoren is gestegen tot 652 duizend.

Midlifecrisis
Het doelgroepinzicht dat het statistiekbureau ons geeft, is dat motorrijders ouder worden. Nu denkt u wellicht bij uzelf dat een motor kopen toch al vaak samenhing met een dreigende midlifecrisis. Maar motorbezit was tot en met 2014 het hoogst onder veertigers. Het aantal 65-plussers met een motor is vergeleken met 2008 verdubbeld.

Dertigers haken af
Uit de cijfers van het CBS blijkt dat de sterke groei bij de vijftigplussers haaks staat op de ontwikkeling bij de dertigers en veertigers. De afgelopen zeven jaar nam het motorbezit in deze leeftijdsgroepen af met respectievelijk 19 en 13 procent.

Parallel
Arjan in ’t Veld, directeur bij seniorenmarketingspecialist Bureauvijftig, denkt dat dit vooral een geldkwestie is. ‘Ik zie een parallel met auto’s en campers. Op het hoogtepunt van de crisis werd bijvoorbeeld een recordaantal campers gekocht, iets wat de doelgroep 50+ in zijn geheel voor zijn rekening neemt. Het is een generatie die – meer dan daaropvolgende generaties – gewénd is om nieuw te kopen. Anderzijds hebben ze het geld. Voor dertigers en veertigers is het bijna niet meer te doen om een nieuwe auto te kopen. Hetzelfde beeld zie je bij motorfietsen.’

Vermogen
Motorrijden, zeker op een nieuw exemplaar, is een kostbare aangelegenheid. En ook het motorrijbewijs zelf is duur. Een deel van de senioren profiteert nu nog van het feit dat je vroeger je motorrijbewijs automatisch kreeg als je een autorijbewijs had. Juist de jongere generaties hebben eerst de investering van lessen en afrijden nog voor zich. ‘Waar zit nu nog geld?’, vraagt In ‘t Veld zich retorisch af, ‘aan de bovenkant van de leeftijdspiramide. 75 tot 80 procent van het vermogen is in handen van 50 plus.’

Grijsaard met brilletje
De 50+-bevolking groeit in Nederland. 6,4 miljoen inwoners zijn 50 jaar of ouder, dat is bijna 40 procent. Marketing Online vraagt In ’t Veld of de motorbranche zich ook specifiek richt op die oudere doelgroep. De seniorenmarketeer: ‘Ik kan me niet herinneren ooit een campagne van een motormerk op ouderen gericht gezien te hebben. En dat is ook niet aan te raden. Ook de oudere motorrijder voelt zich op de motor een jonge vent. Die stoere semi-grijze vijftiger wil niet aangesproken worden als senior. In de automotive-branche heeft men wel snel de neiging om in clichés te denken. Als er een grijsaard met een brilletje de showroom binnenstapt, denkt men dat die voor de auto met de hoge instap komt. Maar die wil misschien juist wel die coupé.’

Snelle Ducati
De vraag resteert wat de voortschrijdende vergrijzing onder motorrijders doet met het imago van motorrijden onder jongeren. Maar daar maakt In ’t Veld zich niet veel zorgen over. ‘Er zijn veel motoren waar je ouderen niet op ziet rijden. Een snelle Ducati, daar zie ik een 60-plusser de bocht nog niet mee nemen.’ Voor het overige concludeert In ’t Veld: ‘Motorrijden valt in toenemende mate in de categorie van dingen die je pas doet als je er geld voor hebt.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie