Social videoplatforms zijn niet alleen populair bij influencers en jongeren, ze zijn ook in trek bij adverteerders. Meer dan 90% van de vijfhonderd grootste merken wereldwijd heeft tenminste één YouTube-kanaal dat ze inzetten om organische bereik te vergroten en eigen community's te ontwikkelen. Online video creative agency Brandboost by Divimove (RTL Group) onderzocht welke industrieën en merken het grootste bereik op YouTube hebben.
Per industrie werden de drie grootste en de twee snelst groeiende kanalen onder de loep genomen. Bij het opstellen van de ranking is gekeken naar zowel het totale aantal abonnees en de groei in abonnees in 2018.
Media-industrie op de eerste plaats
Niet verrassend is de sector met het grootste aantal abonnees per kanaal, de media-industrie. Mediabedrijven hebben gemiddeld 2,5 miljoen abonnees. Amerikaanse merken zetten hier de toon. Warner Bros. (6,4 miljoen abonnees), BBC (5,5 miljoen) en ESPN (4,3 miljoen) zijn de mediamerken met het grootste Youtube-bereik. ESPN, Universal en Thomson Reuters groeiden het hardst, respectievelijk met 87%, 84% en 83%.
Apple voor PlayStation, Google en Netflix
Op de tweede plek komen de techmerken, met gemiddeld 740 duizend abonnees per kanaal. In deze sector zijn Netflix en Tencent de sterkste stijgers. Deze groeiden respectievelijk met 150% en 124%. Dit neemt niet weg dat Apple nog altijd het sterkste techmerk is aop Youtubue, met 8 miljoen abonnees, gevolgd door gPlayStation (7,8 miljoen) en Google (6,8 miljoen).
Red Bull ruim voor op Coca Cola
Met gemiddeld 530 duizend abonnees heeft de voedsel- en drankenindustrie het op twee na grootste publiek op YouTube. Sprite en Heineken springen er hier uit. De merken wisten aantal nieuwe abonnees naar hun YouTube-kanalen te trekken, wat resulteerde in stijgingen van respectievelijk 111% en 52%. Red Bull staat in deze categorie onbedreigt op de eerste plaats met 8 miljoen abonnees. Een ruime voorsprong op Coca Cola (2,7 miljoen) en Pepsi (800 duizend).
Ford, BMW en Mercedes-Benz aan kop
In de auto-industrie domineert Ford, met ruim 1,9 miljoen abonnees. BMW en Mercedes-Benz staan op de gedeelde tweede plek, met elk ongeveer 820 duizend abonnees. Land Rover en Suzuki wisten allebei veel nieuwe abonnees te trekken, en stijgen met respectievelijk 128% en 56%. Het gemiddelde aantal abonnees in de auto-industrie is 392 duizend.
Nike leidt in kleding en textiel
Evenals vorig jaar leidt Nike de ranglijst met 880 duizend abonnees (700 duizend in 2017). Adidas en Christian Dior volgen op de voet met respectievelijk 850 duizend en 840 duizend trouwe kijkers.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!