De Amerikaanse “The Illusion of Choice”-chart (afbeelding) maakte onlangs inzichtelijk dat bijna alle producten in onze winkelwagen van slechts een handvol multinationals afkomstig zijn. Johnson&Johnson, Kellogg's, Nestlé, Danone, Kraft/Mondelez, General Mills, Coca Cola, Pepsico, P&G en Unilever zijn tevens (deels) eigenaar of partner van veel andere FMCG-netwerken.
Tijd voor enkele facts:
- Aantal werknemers wereldwijd: Pepsico 274.000, Nestle 333.000, Unilever 177.000, General Mills 41.000 Coca Cola 72.000, Procter & Gamble 127.000, Danone 80.000, Johnson&Johnson 128.000, Kraft/Mondelez 100.000, Kellogg's 32.000.
- Marketingbudgetten wereldwijd: Unilever €6,43 miljard, Coca Cola € 2,95 miljard,
- Merkwaarde (in $): Coco Cola 168.7 miljard, Proctor & Gamle 217 miljard, Nestle 200 miljad, Pepsico 126 miljard, Nestle 239.5 miljard, Johnson& Johnson 277 milard
- Aantal klanten wereldwijd: Unilever 2 miljard, P&G 4,8 miljard,
- Aantal merken per multinational Nestle 8.000 merken, Unilever 400 merken, Proctor & Gamble 300
- Forbes Most Value brand: Coca Cola #3, Kraft #5, Kellogg's #55, Nestle #39, P&G #40, Johnson&Johnson #41