De Australische verkeersveilgheidscampagne Meet Graham is de meest bekroonde reclamecampagne van 2017. Dat blijkt uit een analyse van Gunn Report.
Uit de analyse blijkt verder dat Nederland daalt op de wereldranglijst. Terwijl ons land vorig jaar op plaats 15 eindigde, staat Nederland nu op nummer 18.
Top-3 creatieve landen blijft gelijk
The Gunn Report publiceert jaarlijks een overzicht van de creatieve prestaties van de reclamebranche wereldwijd. De lijst is gebaseerd op de resultaten van de 40 belangrijkste internationale, regionale en nationale prijzenfestivals. De top-3 meest creatieve landen is hetzelfde als in 2017: de Verenigde Staten staan op nummer één, gevolgd door het Verenigde Koninkrijk en Australië.
Dat Nederland lager eindigt dit jaar is niet zo gek: geen enkele Nederlandse campagne of reclamebureau staat in een top-10. Nederland komt alleen voor in de top-10 van adverteerders, Heineken staat daar op plaats 7.
Creatiefste campagne
Reclamecampagne Meet Graham voor de Australische overheidsorganisatie Transport Accident Commission won dit jaar wereldwijd de meeste prijzen. Bureau Clemenger BBDO Melbourne laat met deze verkeersveiligheidsactie zien hoe een mens gebouwd zou moeten zijn om een auto-ongeluk te overleven.
Op nummer twee staat Fearless Girl, van vermogensbeheerder State Street en bureau McCann New York. Het is een bronzen beeld van een meisje dat in een uitdagende pose tegenover de stier van Wall Street staat. Een krachtig symbool voor seksegelijkheid, onthuld op Internationale Vrouwendag. De actie werd alom geroemd, tot State Street zelf in opspraak kwam.
Op nummer drie staat de humoristische campagne 'Child Replacement Programme' van hondenvoerfabrikant Pedigree. Bureau Colenso BBDO Auckland (Nieuw-Zeeland) moedigt ouders aan om een hond te adopteren zodra de kinderen het huis uit zijn.
Thema’s
Gunn Report ziet dit jaar drie belangrijke thema’s in campagnes:
- Purpose-marketing: merken zetten maatschappelijke of duurzame doelen centraal in marketing;
- Creativity meets tech: veel prijswinnende campagnes gaan op een innovatie manier om met nieuwe techniek.
- Emotie in film: video’s hebben vaker een hoge hoge productiewaarde en draaien om emotie.
Merken
Nike is wereldwijd het merk dat de meeste prijzen won met zijn campagnes. Op nummer twee staat Volkswagen, daarna volgen Ikea, Getty Images en McDonald’s. Vorig jaar stond Nike nog op nummer 12.
De Volkswagen Group is volgen Gunn de creatiefste adverteerder. Zowel de merken Audi als Volkswagen staan in de top tien van bekroonde merken. Op plaats twee staat adverteerder Mars, gevolgd door Nike, Procter & Gamble en Samsung.
Reclamebureaus
Nederland komt dit jaar niet voor in de lijst met bekroonde reclamebureaus. Bureaunetwerk BBDO won dit jaar in totaal de meeste prijzen, AlmapBBDO uit Brazilië staat bovenaan de lijst van prijswinnende bureaus.
Bekijk het volledige rapport op de website van onderzoeksbureau WARC.