Om op te vallen bij de jury's in Cannes is een sterke casefilm steeds belangrijker geworden. En dus worden ook de budgetten hiervoor steeds groter en zien we steeds betere casefilms. Zo goed dat dit al bijna een inzendcategorie op zich kan worden. Hieronder volgen 5 inspirerende voorbeelden van casefilms die iedereen gezien moet hebben.
1. Een casefilm die zo op TV kan, gemaakt met oog voor detail
Suntory Whisky - 3D on the rocks - brons voor TBWA\Hakuhodo Tokyo
Een prachtig voorbeeld van een casefilm die bijna een TV-commercial niveau bereikt. Mooie sfeerbeelden, een goed gekozen voice-over en speciaal gecomponeerde muziek.
2. Filmtrailer-meets-documentaire casefilm
The Lionfish Invasion - zilver voor Geometry Global Bogotá, Colombia
Een casefilm die in het begin niet onderdoet voor menig filmtrailer. Mooie animaties en effecten. Dit zijn casefilms waar een jury graag naar kijkt, met een helder verhaal en mooie beelden. Ook de resultaten, vaak een wat drammerig deel in casefilms met drukke tellertjes en over elkaar buitelende tweets, likes en shares, zijn erg mooi en rustig vormgegeven.
Casefilm.nl had hiervoor ook de ijzersterke Sweetie-case van Lemz geselecteerd, maar wilde graag een wat minder bekende case laten zien.
3. Prachtige stijl, met het product als voice-over
Kombi Last Wishes - Volkswagen - brons voor ALMAPBBDO São Paulo
Mooie opbouw waarin het verhaal wordt verteld vanuit de Volkswagen bus zelf. Een goeie keuze voor de voice-over en een echte feelgood film, waarin ook de roots van Pon mooi worden belicht.
4. Rauwe film, spot-on
D Rose Jump Store - zilver voor TBWA\London
Adidas begrijpt zijn doelgroep en waar ze vandaan komen. Dat is sterk neergezet in deze casefilm, die start met rauwe straatbeelden van armoede en criminaliteit. Goeie opbouw en voice-over die je meeneemt door het verhaal.
5. Komische droge film, met de klant aan het woord
Milka 'Last square' - goud voor Buzzman Parijs
In deze film geen bombastische muziek en epische beelden maar een droge Duitse engineer van chocolademerk Milka aan het woord. Vanachter zijn bureau legt hij uit wat het marketing team van hem wilde en hoe hij dat, zij het met enige tegenzin, heeft uitgevoerd; 'I don't intervene in other people's jobs and I don't like people to intervene in mine'. Komisch en met zelfspot. Minpuntje: vreemde muziekkeuze die beter weggelaten had kunnen worden.
Geert Ploeger is oprichter van Casefilm.nl en freelance creatief.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!