[Door Annette Hoeksema]
Het nieuwe jaar is nog maar net begonnen, maar de trends die 2017 zullen kenmerken, beginnen zich al af te tekenen. Nieuwe technologieën zorgen voor nieuwe manieren waarop we content creëren en verspreiden.
Vier onvermijdelijke trends:
1. Mobiel groeit
Dit bedoel ik niet alleen letterlijk – hoe moet je tegenwoordig overleven zonder dat ding? – maar ook in de zin dat mobiele toepassingen een must zijn. Volgens voorspellingen van Zenith is driekwart van al het internetverkeer komend jaar afkomstig van een mobiel apparaat. Ter vergelijking: In 2012 waren mobiele apparaten als smartphones en tablets nog slechts verantwoordelijk voor 40 procent van het internetverkeer. Het mediabureau verwacht dat dit percentage in 2018 oploopt tot bijna tachtig procent.
Vier op de tien bezoekers haken af als een webpagina er langer dan drie seconden over doet om te laden. En maar liefst 73 procent van de mobiele internetgebruikers is wel eens een website tegengekomen die te langzaam laadde. Een no-go in 2017, wil je als mediabedrijf overleven. AMP’s, waarmee webpagina’s sneller laden, zijn dan ook onmisbaar.
2. Social media als primaire nieuwsbron
Wie leest er tegenwoordig nog die oude, vertrouwde, bruinige krant? Je ouders waarschijnlijk, op zondag bij de brunch. Het jongere publiek consumeert liever nieuws via online platforms als Blendle of social media.
Uit onderzoek van Reuters van juni 2016 (Reuters Institute for the Study of Journalism, RISJ) gebruikt meer dan de helft van de 50.000 ondervraagde internetgebruikers wereldwijd social media wekelijks als nieuwsbron. 12 procent van de respondenten gebruikt social media als primaire bron. Facebook is daarbij verreweg het meest populaire medium.
De behoefte aan korte, krachtige en makkelijk deelbare content is groter dan ooit. In het digitale tijdperk is iedereen journalist en worden teksten en foto’s zonder enige controle de wereld in geslingerd. Niet gek dus dat nepnieuws aan de orde van de dag is. Een recent voorbeeld zijn natuurlijk de leugens rondom Donald Trump en Hillary Clinton, voorafgaand aan de Amerikaanse verkiezingen.
Hoewel ik iedereen zou willen waarschuwen voor nepnieuws, biedt deze trend ook kansen. Denk aan sponsored ad campaigns, waarbij bedrijven inhoudelijk relevante informatie kunnen verspreiden onder een gerichte doelgroep op social media. Een mooie kans voor contentmarketeers.
3. Wat Je Hier Leest, Zal Je Doen Verbazen
Clickbait blijft een hot topic op social media. Facebook maakte afgelopen jaar een inventarisatie van clickbait-koppen, en onderscheidt twee typische kenmerken: de kop dekt niet volledig de lading van het artikel en de kop bevat misleidende hyperbolen en andere overdrijvingen. Bedrijfspagina’s die veel gebruikmaken van clickbait worden zoveel mogelijk geweerd door Facebook.
De clickbait-trend zal het komende jaar naar alle waarschijnlijkheid aanhouden, maar er zal wel steeds meer verzet komen. Mensen hebben het liefst hapklare informatie die ze gemakkelijk tot zich kunnen nemen, maar ze blijven alleen geïnteresseerd als de inhoud relevant voor ze is.
4. Marketing automation
Last but not least: marketing automation wordt meer en meer booming in de branche. Met softwarepakketten van bijvoorbeeld Hubspot, Act-on, Marketo en SharpSpring kun je je content op een slimme manier inzetten en de juiste soorten content toespitsen op je prospect.
Uit het B2B Marketing Trendrapport van het Platform Innovatie in Marketing (PIM) en Blinker blijkt dat een op de vier organisaties marketing automation al heeft geïmplementeerd. De helft van de marketeers die nog geen oplossing hebben voor marketing automation, zegt dit wel op de agenda te hebben voor het komende jaar. Een verstandige keuze, want marketing automation is een uitstekende tool om resultaten meetbaar te maken en prospects om te vormen naar trouwe klanten.
Kortom: het vakgebied is nog lang niet uitontwikkeld. Voor 2017 zou de focus meer dan ooit moeten liggen op het geschikt maken van je website voor mobiel, big data vanuit marketing automation, en op het aanbieden van compacte, relevante content.
Annette Hoeksema, Mediatic
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!