Premium

Dit marketingboek zondigt radicaal tegen zijn eigen principes

RECENSIE | De schrijver van het boek ‘They Ask, You Answer’ verklaart zich tegen opschepperij, maar klopt zichzelf voortdurend op de borst.

They ask, you answer

Het marketingvakboek They Ask, You Answer, over contentstrategie, is in 2019 in de Verenigde Staten uitgekomen. Aan het indrukwekkend aantal positieve reviews op Amazon.com te zien met succes. Onlangs verscheen een Nederlandstalige editie, waarbij Danielle Navas-Brandt een hoofdstuk met cases op de Nederlandse markt heeft toegevoegd.

Ook in Nederland krijgt het boek op Managementboek.nl veel lof toegezwaaid. Volgens Luuk Ros, de hoofdredacteur van Marketingfacts is zelfs sprake van ‘een marketing- en communicatieboek dat je fascineert vanaf de eerste pagina’. Conclusie: een fraai boek dat u beslist moet lezen? 

Dit is het boek

Titel: They Ask, You Answer

Ondertitel: Win het vertrouwen van je klant en word de autoriteit van jouw markt

Auteurs Marcus Sheridan en Danielle Navas – Brandt

Uitgever: BigBusinessPubishers

 

Overtuigd worden

Het boek gaat dus over contentstrategie en in het bijzonder over de vraag hoe bezoekers van een website overtuigd kunnen worden van de kwaliteiten van een bedrijf. Het maakt op een heldere wijze duidelijk dat het daarbij niet gaat om ‘juichen over hoe goed een bedrijf is’. Van belang is juist de vraag hoe je online zo vertrouwenwekkend mogelijk kunt overkomen.

Dat vertrouwen wek je niet door op te scheppen maar door open en eerlijk te zijn, ook over je prijsstelling en de beperkingen van je producten of diensten. Ja zelfs een eerlijke vergelijking met je voornaamste concurrenten is – zo stelt de auteur – een prima methode om online vertrouwen te wekken. De auteur slaagt erin dit verhaal helder te onderbouwen en praktisch uit te werken.

'Van belang is juist de vraag hoe je online zo vertrouwenwekkend mogelijk kunt overkomen'

Verschrikkelijk irritant

Tot zo ver de positieve aspecten, want ondanks dat er in ‘They Ask, You Answer’ heel zinnige dingen staan over contentstrategie, is het verder een verschrikkelijk irritant boek. Marcus Sheridan is diep onder de indruk van zijn eigen prestaties en komt tot gek wordens toe met verhalen over zijn eigen grote succes als zwembadverkoper in Virginia. Dit ‘enorme succes’ kwam tot stand dankzij zijn bovengenoemde diepgravende inzichten over een goede contentstrategie.

Reden voor Marcus Sheridan om een eigen adviesbureau op te zetten en dat inmiddels met ‘wereldwijd succes’. Ten bewijze volgt een hele serie cases die aantonen dat de lezer onmiddellijk de diensten van zijn adviesbureau moet gaan inhuren om ook succesvol te worden.

Practice what you preach

Nu komt het vaker voor dat boeken eigenlijk als verkoopbrochure worden geschreven, dus waarom mijn grote ergernis? Het minimum wat je van een ‘adviesboek’ mag eisen is ‘practice what you preach’. Ik heb nog nooit vakliteratuur gelezen waar zo radicaal tegen dit principe wordt gezondigd. De lofzang op zichzelf en zijn adviesbureau is volledig in strijd met zijn verhaal hoe je met een goede contentstrategie vertrouwen kunt opwekken. Daarbij komt ook nog eens dat Marcus Sheridan zijn contentstrategie verheft tot ‘a Revolutionary Marketing Strategy’ waarmee hij bewijst de essentie van wat marketing op strategisch niveau inhoudt niet te snappen.

Tot slot zij opgemerkt dat de door Danielle Navas – Brandt geschreven Nederlandse cases niets toevoegen, behalve dan nog wat extra gejuich over ‘They Ask, You Answer’.

Oordeel

Leesbaar               : *

Praktisch               : ***

Actueel                  : ***

Vernieuwend         : ***

Oordeel                 : **

Conclusie              : Laten liggen

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie