Premium

Digitale bureaus blijven groeien, schaarste aan talent dreigt

De digitale bureaus in Nederland hebben de wind in de zeilen, maar het vinden van personeel begint een knelpunt te worden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een omzetgroei van 11 procent is in een periode waarin menig reclamebureau moeite heeft om de omzet in stand te houden, om je vingers bij af te likken.

De 84 digitale bureaus, verenigd in Dutch Digital Agencies (DDA ), doen het uitstekend, met een gezamenlijke omzet in 2014 van ruim 381 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarlijkse kengetallenonderzoek, waarvan de DDA zojuist de resultaten bekendmaakte.

Merken kiezen steeds vaker voor strategische samenwerking met digitale bureaus, is de conclusie. Met als gevolg dat de omzet gestaag groeit (voor het lopende jaar verwacht de DDA zelfs een groei van 21 procent) en werkzaamheden steeds substantiëler worden. De DDA-cijfers: de gemiddelde projectomvang steeg met ruim 7 procent ten opzichte van 2013 en zelfs met ruim 59 procent ten opzichte van 2011.

Recent dat is uitgevoerd door The METISfiles in opdracht van hostingprovider True, laat hetzelfde zien. Hoogste prioriteit bij de grote opdrachtgevers is een betere customer experience en (meer) inzicht in de doelgroepen. In het bijzonder de marketing- en verkoopkanalen zijn onderhevig aan digitale transformatie. Daardoor verschuift de dienstverlening bij de bureaus van webontwikkeling naar strategische partnerships.

Paul Manuel, medeoprichter van Tam Tam en voorzitter DDA: ‘Merken kunnen zich niet meer veroorloven om niet na te denken over digitale transformatie. Als merk wil je een continue dialoog met je klanten. Dit doe je door goede service te bieden en relevant te zijn.’

De digitale bureaus hebben de wind dus stevig in de zeilen. Maar er zijn wel een paar knelpunten, blijkt uit het METISfiles-onderzoek. Belangrijkste is de arbeidsmarkt, die onder druk komt te staan. Vorig jaar namen de DDA-bureaus opnieuw 11 procent meer fte’s in dienst (8 procent in 2013). Nog meer dan vorig jaar zien digital agencies schaarste aan creatief en technisch talent als belangrijkste belemmering voor groei.

Manuel beaamt dat er behoefte is aan talent, maar voegt daaraan toe dat er inmiddels stappen zijn gezet die nieuwe instroom in de toekomst moeten verzekeren. Meer in het bijzonder gaat het dan om de aan de HvA die in september van start gaat en het eigen Talenten-programma dat DDA heeft opgezet. ‘Maar dit blijft een belangrijk aandachtspunt.’

Een tweede knelpunt is het managen van groei. Daarmee kampt 20 procent van de digital agencies (ze kunnen bijvoorbeeld de webontwikkeling niet meer in-house doen).

In 2014 noemden twee op de drie digital agencies zich nog ‘full service’. In 2015 zien meer agencies zich als specialist (41 procent tegenover 26 procent vorig jaar). Waarbij ze als voornaamste reden aangeven dat ze zich wel ­moeten specialiseren om de vereiste kwaliteit in de verschillende disciplines te kunnen waarmaken.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie