De cijfers hebben betrekking op heel 2016. In Nederland lezen ruim 11,4 miljoen mensen één of meer magazines. Gratis verspreide titels als Kampioen en Allerhande hebben met respectievelijk ruim 4,8 en ruim 4,4 het grootste bereik van de magazinetitels.
Bij de betaalde titels blijkt Libelle (Sanoma) bovenaan te staan met een bereik van 1.622.000 mensen.
De titels met een bereik van boven de miljoen zijn:
Libelle (Sanoma) 1.622.000
Donald Duck (Sanoma) 1.396.000
Linda. (Mood for Magazines) 1.193.000
Vrouw (TMG) 1.137.000
Privé (TMG) 1.041.000
Margriet (Sanoma) 1.036.000
Veronica Magazine (Veronica Uitgeverij) zit net onder de miljoen met 985.000
NOM Mediamerken 2017-I
Uit de tegelijk met de NOM Printmonitor gepubliceerde NOM Mediamerken 2017-I komt naar voren dat het digitaal bereik van magazinetitels met 11 procent is toegenomen. Bij de merken met een jonge of mannelijke doelgroep is het aandeel digitaal het hoogst.
De top-5 met het hoogste aandeel digitale lezers:
Beleggers Belangen (50%)
New Scientist (42%)
Radar+ (41%)
Totaal TV (38%)
De Groene Amsterdammer (36%)
Aan de NOM Mediamerken Printmonitor 2017-I deden 17.179 Nederlanders van 13 jaar en ouder mee. Deze steekproef staat voor 14.338.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder. Gfk voerde het onderzoek uit.
Beeld: ANP.