Derde Philips Simplicity Event in Londen: ietsjepietsje minder WAUW!!!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gisteren was de start van het derde van Philips.
Net als vorig jaar was het in Londen. Gisteren mochten de media een kijkje nemen in de keuken van Philips om zo een indruk te krijgen wat er binnen 3 tot 5 jaar aankomt. Vandaag en morgen komen handelspartners en Philips-mensen.

De voorgaande jaren leverde dat vaak een WAUW-reactie op. Nu was dat veel minder. Het was allemaal wat soberder, kleiner.

Waar er voorheen talloze kleinere en grotere nieuwe dingen te zien waren, leek het nu meer geintegreerde vernieuwing en minder talrijk ook... Nu waren er slechts drie ruimtes waarin ons een blik werd gegund in de naaste toekomst en de rol die Philips daarin wenst te spelen.

En ze waren ook nog alledrie op de b-t-b-markt gebaseerd. Een hotelkamer, een spreekkamer van een vroedvrouw en een ziekenhuiskamer.
Dit keer geen inzicht in de huiskamer met nieuwe licht-, geluid- en andere consumentenelectronika-producten. Er was wel voor het eerst een aparte straat met alle producten die al op de markt zijn of binnenkort komen, maar dat leverde vooral deja vu's op.
De Aurea-tv is namelijk al elders gepresenteerd, al blijft het wel aardig om de kleuren-tv nu eens in het echt te zien.

De drie ceo's van de drie business sectors, die Philips nu nog telt, waren er ook. Ze namen alle drie een ruimte voor hun rekening en lieten vooral zien dat het oude verkokerde denken binnen Philips over moet zijn.
Licht is namelijk overal.
Medische systemen zijn de laatste jaren erg belangrijk geworden en de scheiding tussen Consumentenelectronika en Domestic Appliances is ook voorbij. Deze laatste twee onderdelen zijn samengevoegd en heten voortaan Consumer Lifestyle.

CMO Andrea Ragnetti leidt dit grootste onderdeel en hij speelde op het Simplicity Event ook de eerste viool.

Ragnetti: 'In september 2004 hebben we Sense & Simplicity gelanceerd en dat heeft voor een fundamentele shift gezorgd. Voor het eerst namen we de behoeften van de consumenten als uitgangspunt. Niet langer draait het om "what is possible?" maar om "What do they need?". We hebben ook vooruitgang geboekt. Kijk naar de Interbrandlijst met waardevolste merken.

'De laatste drie jaar is onze merkwaarde gestegen van 4,4 miljard naar bijna 8 miljard dollar. We behoren daarmee tot de grootste groeiers. Dat komt omdat alle productontwikkeling nu gebaseerd is op echte consumenteninzichten. We kijken naar wat mensen verlangen. Onze organisatiestructuur volgt die strategie ook. We maken Philips simpeler.'

Wat was er te zien?

De nieuwe baas van Licht, Rudy Provoost (hij was verantwoordelijk voor Consumentenelectronika) toonde een hotelkamer. Een vermoeide Japanse dame arriveert na een lange vlucht. Philips wil haar verkwikken en haar jetlag verminderen.
Het grote raam is bijzonder.

Ze kan met een horizontale beweging van haar arm (wel van rechts naar links) patronen op het raam laten verschijnen. Er is een heel scala aan patronen. Zo groeien er opeens donkere takken op het raam die ook zacht bewegen op een virtuele wind. Of ze kan cilinder-vormige patronen te voorschijn halen. Wat ze maar wenst.

Ze kan de schaduw en de lichtsterkte naar eigen wens instellen. Zodat ze een eigen atmosfeer kan maken. Philips zegt dat er een markt is voor het personaliseren van al die saaie grijze hotelkamers. Fascinerend is het wel.

Als ze met haar arm een verticale beweging maakt dan verandert de kleur van de patronen. De jetlag vermindert ze door een lichttherapie te nemen in de vensterbank. Wakker worden gebeurt geleidelijk. Niet meer door een harde wake up ?call, maar doordat het raam langzaam meer licht doorlaat.

De gast wordt wakker door daglicht en Philips meent dat dit meer energie oplevert. Het raam laat ook langzaam meer geluid van buiten naar binnen komen.

Provoost: 'Licht is de essentie van het leven. Licht heeft invloed op je stemming en is thuis, op het werk en in het ziekenhuis van grote invloed op je welbevinden.'
Ragnetti: 'Er zijn geen harde grenzen meer tussen ons drieen. We proberen vooral de goede ideeen te verspreiden.'

Het tweede experience island draaide om zwangerschap.

Ragnetti (zelf heeft hij drie kinderen van 2, 5 en 7 jaar) wijst er op dat zwangerschap een van de 'most amazing things in life' is. Mensen krijgen later kinderen en willen dat ook als paar beleven. Philips liet eerder al zien dat het mensen wil helpen zwanger te worden, door de ovulatie-cyclus in beeld te brengen. Dit keer was er het beeld van een spreekkamer van een vroedvrouw.

Het is een 'private and intimate space'. Met een gemakkelijke bank voor twee en rustig, warm licht. Er komt een stel binnen, zij is zes maanden zwanger. Ze nemen plaats op de bank en zij legt een band om haar buik. Daarin zit een bloempatroon en de bloemen lichten afwisselend op.
Ondertussen wordt er een scan gemaakt. Dat betekent dat er geen gel meer nodig is. Het gaat snel, hygienisch en gemakkelijk, zegt Philips.
Op de wand zien we een 3d beeld van de baby in de buik. Met informatie over de maten.

De vroedvrouw kan met een handbeweging een andere hoek kiezen. Zodat het stel de baby van alle kanten kan bewonderen. Heel wat anders dan al die vage z/w-polaroids uit vervlogen tijden.

Op het beeld zie je ook de resultaten van de vorige scans, zodat je echt de ontwikkelingsgeschiedenis kunt volgen. De ouders hebben een Baby-scoop, een witte ovale vorm die alle gegevens van de scan opslaat, zodat ze er thuis nog eens naar kunnen kijken. En luisteren, want het geluid van het hartje wordt ook opgenomen.

Het is een informele vorm van zorg, met veel aandacht voor wat ouders wensen in een omgeving die rustgevend en zacht is door het gebruik van het gekozen licht en materialen.

De derde plek is een kamer in het ziekenhuis

Hier was Steve Rusckowski de gastheer, de baas van Philips medische systemen. "Ziekenhuiszorg is zo complex geworden dat wij de artsen willen helpen om de dingen te doen die ze eigenlijk willen doen: zorg verlenen aan patienten.

'We plaatsen de patient weer in het centrum. Door de kamer aan te passen aan de wensen van de patient. Die kan communiceren met zijn achterban. En kan zijn kamer personaliseren. En door de artsen toegang tot de gegevens te geven waar die nodig zijn: aan het bed. '

Hij wijst op een oudere man in het bed, die net een operatie doorstaan heeft. Naast zijn bed is een klein wit scherm dat beeldbellen met zijn familie mogelijk maakt. Lange visites zijn nog niet toegestaan, maar contact is mogelijk.

Naast zijn bed staat een groter scherm met tal van communicatiemogelijkheden. Het is een persoonlijk electronisch prikbord, maar wordt klinisch als het nodig is. Zijn kleinkinderen kunnen tekeningen naar hem sturen die daarop verschijnen. En de arts kan de cijfers van de patient oproepen.
Daarnaast kan hij uitleggen wat er gaat gebeuren in het lichaam van de patient door beelden van de operatie te laten zien.

De deken van de patient is smart en houdt voortdurend de vitale functies in de gaten. De kamer kan wederom aangepast worden aan de wensen van de patient door het licht te veranderen.

Mooi, maar allemaal toch niet zo hemelbestormend en energiek als de voorgaande jaren....

In de Simplicity-highstreet na de drie eilanden, kun je de nieuwe producten van de laatste tijd zien. Mij viel een automatisch espresso-apparaat op dat bijna 1300 euro kost en in november in Nederland geintroduceerd wordt.
In Duitsland is het al op de markt. Het maalt de bonen automatisch en je hoeft eigenlijk alleen af en toe de melk en water bij te vullen. Voor de rest hoef je slechts op een knopje te drukken.

Als het vastloopt kun je een servicenummer bellen en dan krijg je uitleg en als het niet anders kan komen ze hem ophalen en krijg je een vervangend toestel.

Daarnaast waren er nog 29 andere nieuwe ideeen, zoals een juicer waar je het fruit compleet met schil en pitten in kunt gooien. Alleen het sap komt er uit. Of een Sonicare-tandenborstel van bijna 300 euro die na gebruik met speciaal licht alle bacterieen doodt.

Iemand zei me na afloop: ik ben zo benieuwd wat er nu gebeurd is met alle ideeen van de voorgaande jaren. Wat is nu inderdaad op de markt gekomen en wat niet?

Mooie vraag....

Het verslag over het Simplicity Event van 2006 vind je en .

Het Simplicity Event van 2005 staat .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie