Annette Reijersen van Buuren, sinds mei vorig jaar Manager Merk, Marketing en Communicatie van Stichting CPNB, kreeg de schets voor deze cover drie weken van tevoren te zien en kon haar ogen niet geloven. ‘Ik had nooit verwacht dat de redactie van AD Magazine de cover zou willen weggeven. Het was niet eens in me opgekomen om het ze überhaupt te vragen! Ze zijn er helemaal zelf mee gekomen. Bij de Persgroep noemen ze het een cadeau voor de lezer en dat was het zeker, maar voor mij was die “natuurlijke” cover ook een onverwacht cadeau!’
De lezer als vertrekpunt
Bart Verkade, als zakelijk directeur van Persgroep Nederland verantwoordelijk voor ADR Nieuwsmedia (AD en de regionale nieuwstitels van de Persgroep), begrijpt de keuze van de AD-redactie goed. ‘De redactie wilde duidelijk maken dat het Boekenweek Magazine geen gesponsorde maar een zuiver redactionele bijlage was. De lezer moet altijd snappen wat we doen, de lezer is altijd ons vertrekpunt. Wij vinden sowieso dat het zaterdagse AD Magazine een cadeautje voor de lezer moet zijn. We werken zelden met thema’s, omdat we het redactionele concept van het magazine niet willen doorkruisen en de lezer zijn vaste rubrieken niet willen ontnemen. Dat is nu ook niet gebeurd: de bestaande rubrieken konden goed in het thema worden geplaatst.’
Een gemeenschappelijke missie
De Persgroep heeft niet eerder op deze manier met een stichting of goed doel samengewerkt, zegt Verkade. Het gebeurde misschien ook niet eerder dat de belangen zo mooi samenkwamen als dit jaar. ‘CPNB wil de doelgroep verbreden, veel meer mensen bereiken die ze meer willen laten lezen of aan het lezen willen krijgen. Met AD Magazine bereiken wij elke zaterdag miljoenen mensen die graag lezen. Het bevorderen van lezen is een missie waar CPNB én wij belang bij hebben. Ik heb de complete oplage van 1,1 miljoen AD Magazines wel eens op pallets bij elkaar zien staan in de hal van de drukkerij: je kunt je er geen voorstelling van maken hoeveel exemplaren dat zijn.’
Naast het Boekenweek Magazine loopt er een betaalde campagne van CPNB in de kranten en op de sites van de Persgroep. Met als onderdeel een kortingsactie voor lezers. De campagne is op maat voor CPNB gemaakt door het MediaLab.
Het boek is van iedereen
De samenwerking is zo goed bevallen dat CPNB en de Persgroep meer gaan doen. Te beginnen met de zomercampagne ‘Je vakantie begint met boeken’. TUI sloot zich deze week aan als sponsor.
Annette Reijersen van Buuren: ‘Onze opdrachtgevers, de boekhandels, de uitgevers en de bibliotheken, zijn heel blij met de samenwerking. Zij wilden en kregen bredere aandacht voor de verschillende onderdelen van de campagne, zoals het thema Natuur, het Boekenweekgeschenk, het Boekenweekessay, de Literaire Landkaart en nog veel meer. Ook werd een grote variatie aan boeken en auteurs in het zonnetje gezet, waardoor hopelijk ook nog meer nieuwe lezers naar de winkel en bibliotheek zijn gegaan. We hadden bereik nodig en we wilden vertellen hoe leuk en belangrijk het lezen van boeken is. Dat is heel goed gelukt met de Persgroep. Ze zijn een mooie partner voor ons: ze kunnen goede journalistieke verhalen vertellen, ze zijn authentiek, hebben een enorm bereik en bedienen een doelgroep die net zo breed is als er lezers zijn. Een boek kan zoveel doen en het boek is van iedereen. Er zijn zoveel genres en iedereen haalt er wat anders uit. We kunnen samen nog veel mooie dingen doen.’
Bart Verkade Annette Reijersen van Buuren
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!