Premium

'De kleur goud reflecteert creativiteit'

No Office maakte dit jaar het Effie boek. Een interview over ontwerp-roots, smaak en visie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het Effie boek is er weer. Dit jaar vormgegeven door Nelleke Wegdam, Dirkje Bakker-Pierre en Fabian Hahne, oftewel studio No Office uit Amsterdam.

Hoe luidde de boodschap tijdens de briefing? &;Het laten zien van de relatie tussen de creativiteit en de effectiviteit was de belangrijkst boodschap. Wij vonden het een interessante invalshoek om creativiteit te beoordelen op effectiviteit, want vaak wordt creativiteit gezien als iets wat je niet kan meten.&;

Wat waren jullie uitgangspunten, met welk idee zijn jullie aan de slag gegaan? &;De hoogste effectiviteit wordt beloond met goud, dus de kleur goud reflecteert de creativiteit. Vandaar dat goud als belangrijkste kleur in de vormgeving en de fotografie is gebruikt. De letterlijk veelzijdige Effie-award, heeft ons geïnspireerd in vorm, vanaf elke invalshoek ziet het beeldje er anders uit en zijn de vlakken en schuine lijnen de inspiratie voor de vorm van dit boek.&;

En, is het resultaat ook werkelijk zo geworden? &;Ja. Het boek is een vertaling van de briefing en draagt daarmee de visie van de Effie awards uit in vorm en concept.&;

Waar zat &;m de uitdaging in? &;We maken regelmatig boeken. Deze keer zat de uitdaging vooral in het verwerken van het heel diverse beeldmateriaal in de vormgeving en daar een consistente uitstraling in te bereiken.&;

Hoe was het om dit boek te maken, voor deze branche? &;Tof. Het is altijd leuk om iets te maken dat door veel collega-creatieven wordt gezien/gelezen.&;

Jullie hebben eerder voor Adfo Groep het boek van Marcel Beerthuizen vormgegeven. Vertel. &;Dat was ook een leuk proces. We hebben veel vrijheid gekregen van de Adfo Groep en Marcel Beerthuizen om er echt een bijzonder boek van te maken, eentje die eruit springt als je ‘m vergelijkt met de gemiddelde ‘management’ boeken.&;

Waar liggen de roots van No-Office? &;Onze basis ligt in de culturele sector, we zijn afgestudeerd op Artez in Arhem, waar mode altijd van grote invloed is. Veel van onze klanten bevinden zich in de modesector, waarmee wij een duidelijke link hebben. Wij vinden dat onze pijlers onze ontwerp-roots, onze smaak en onze visie zijn en die zetten wij in bij onze projecten.&;

Hoe ziet jullie klantenbestand er uit? &;We werken met diverse opdrachtgevers, en wat ons betreft kan kan ieder soort klant bij ons terecht. Er moet natuurlijk wel behoefte zijn aan smaak en kwaliteit.&;

Wat zijn jullie inspiratiebronnen? &;Wij inspireren vooral elkaar.&;

Waar zijn jullie trots op? &;Vaak zijn de projecten waarop we op het moment werken ook waar we het meer enthousiast over zijn, het is altijd weer leuk om iets nieuws te maken. We zijn op dit moment bezig met de rebranding van Miss Etam, dit is een grote uitdaging waar we met heel veel plezier en gedrevenheid aan werken. Het is heel spannend hoe dit uiteindelijk naar buiten toe te zien zal zijn en wat de reacties gaan zijn.

En waar komt de naam No Office vandaan? &;We wilde geen kantoor-achtig bureau worden met een nietmachine, perforator en plakbandhouder, jammergenoeg ontkomen we er tegenwoordig niet meer aan, maar de naam en het standpunt zijn eigenlijk niet veranderd. No Office staat voor onze mentaliteit dat dingen niet perse op een bepaalde manier hoeven, maar ook anders kunnen. Wij maken onze eigen regels binnen de mogelijkheden van de realiteit en proberen altijd een frisse blik te hebben op projecten, maar ook op onze werkwijze.&;

 

No Office voor SO Selection of Dutch Photography, 2014

 

No Office: special press/stylist kit voor WE 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie