Eind vorige week heeft doe-het-zelf-keten Gamma een app uitgebracht. Tegelijkertijd kwam ook Karwei met een app. Dit is niet verrassend, aangezien de bedrijven onder Intergamma vallen. De apps zijn daarom bijna identiek aan elkaar. Met de Gamma app is het mogelijk om direct online te bestellen en kortingcoups te gebruiken. Naast standaard functies zoals openingstijden, locatiezoeker, aanbiedingen kun je in de app ook direct zien of een artikel op voorraad is. Met ingebouwde scanner kunnen direct uitgebreide informatie van producten opgehaald worden.
MobileMarketing.nl vroeg aan drie mobiele specialisten om hun mening.
Jonas Ooijevaar (The Capitals): ‘De nieuwe Gamma App ziet er op het eerste gezicht overzichtelijk uit. Met één swipe scroll je door het menu heen, als regelmatige app gebruiker mis je alleen een menu icoon. Het scrollen werkt verder goed en je bent snel in de verschillende menu items. Echter als je eenmaal in het assortimenten menu bent wordt het onoverzichtelijk, als gebruiker moet je vaak tappen om bij de juiste items te komen. Wellicht komt dit ook door het grote assortiment, maar hier had beter over nagedacht kunnen worden. Daarnaast valt het mij op dat er veel gebruik wordt gemaakt van web views. Dit is zeker niet ideaal en je ziet als gebruiker snel dat dit een App is voor de aanwezigheid in de App store en niet een App die gemaakt is voor ideaal gebruikersgemak.’
August de Vocht (Gemoro): ‘Bij het opstarten van de app had ik hoge verwachtingen. Het 1e scherm zag er bemoedigend uit. Helaas was het daarna snel gedaan. Natuurlijk prachtig om een app te hebben maar waarom zoveel webpagina’s laten laden en deze niet gewoon hybride inbouwen? Verder mis ik nog wat uitleg over de app want ik zou echt niet weten wat ik hier mee kan. Volgens mij kun je dan beter gewoon de website gebruiken, deze app voegt namelijk weinig toe.
Iskander Smit (Info.nl): ‘Waarom zou je een app van de Gamma installeren? De responsive site werkt misschien wel beter voor incidenteel zoeken in assortiment en bestellen. Maar als je een fanatieke klusser bent en de folder uitspelt wil je op de hoogte blijven. Of als je net een grote klus aan het doen bent is het handig om al het aanbod en advies te krijgen en direct spullen bij te bestellen. Deze ‘journies’ zouden in de app meer aandacht kunnen krijgen. Wel handig dat je de Voordeelpas kan koppelen. Hopelijk kan ik die ook in de winkel gebruiken, want daar ben ik ‘m altijd net vergeten als ik bij de kassa sta.’
De app is beschikbaar voor Android en iOS.