RadiumOne is een van oorsprong Amerikaans digital advertising bedrijf, gespecialiseerd in het identificeren van doelgroepen door het traceren van een ‘real-time intent-signaal’. Een dergelijke intent kan blijken uit het delen van content. Of, zoals managing director Edo Povel (foto) zegt: 'De sterkste indicator van intent is het delen van content.'
RadiumOne brengt dit deelgedrag in kaart. Waarbij het niet alleen inventariseert wat mensen sharen via sociale mediakanalen, maar ook door het knippen en plakken van content en url’s via e-mail of instant messaging.
Op dit moment is de herkomst van bezoekers uit het delen van content voor meer dan tweederde ontraceerbaar. Dit wordt ook wel Dark Social genoemd. Door middel van tools wordt het delen van content, ook buiten sociale platforms, automatisch in kaart gebracht en neemt de effectiviteit van campagnes met 25% toe. De insights worden automatisch gekoppeld aan het inkopen en binnen een honderste seconde worden campagnes geoptimaliseerd.
RadiumOne geldt als een van de meest innovatieve spelers in online advertising. Het heeft twaalf kantoren en driehonderd medewerkers (van wie de helft technici) in de VS en Europa. Het kantoor in Nederland opende met ingang van dit jaar en is gevestigd op Schiphol. Hier werken vijf mensen onder leiding van Edo Povel.
Een uitgebreide versie van dit artikel staat in Adformatie 1/2.