Dat blijkt uit onderzoek van GfK onder 6000 huishoudens, in opdracht van Stichting Max Havelaar, Fair Trade Original en de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels.
Dit zijn bijna 500.000 huishoudens meer dan een jaar eerder. Sinds 2011 is het aantal huishoudens dat fairtrade producten koopt met 13 procent gegroeid.
De groei wordt vooral veroorzaakt door een stijging van het aantal kopers in de segmenten koffie (21 procent t.o.v. 2013) en chocolade (7 procent t.o.v. 2013). Een relatief klein, maar sterk opkomend segment is ‘culinary’, waar Oosterse producten zoals kokosmelk en curry kruidenpasta’s onder vallen. Het aantal huishoudens dat fairtrade culinary producten koopt, is sinds 2011 met 71 procent gestegen.
Plus grootste stijger
Nagenoeg alle supermarkten in Nederland verkopen fairtrade producten. Bij supermarktketen Plus worden relatief veel fairtrade producten gekocht. Het marktaandeel van Plus nam vorig jaar binnen de fairtrade omzet met 2,1 procent toe ten opzichte van 2013.
Verder is er een duidelijke stijging zichtbaar in het aantal kopende huishoudens in de weken rond de 'Fairtrade Week 2014'. In 2015 vinden er twee Fairtrade Weken plaats, waarvan de eerstvolgende 2 mei aanstaande van start gaat.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!