Dit blijkt uit onderzoek van Edelman ‘Innovation and the Earned Brand’ naar de attitudes van consumenten ten aanzien van innovaties.
Manipulaties in advertenties
60 procent van de ondervraagden zegt door manipulaties in advertenties niet meer te weten wat zij moeten geloven.
Consumenten vinden het belangrijker gerust gesteld te worden (66 procent), dan geïnspireerd te raken (33 procent) door een merk.
Niet luisteren
Daarbij vindt twee op de drie respondenten dat merken niet op de juiste manier naar hen luisteren en met hen communiceren.
Doordat consumenten niet gerust worden gesteld door merken, richten zij zich op hun peers. Consumenten geven aan dat gesprekken met peers hun aankoopbeslissingen beïnvloeden (75 procent), hun zorgen wegnemen (37 procent), hen helpen beslissingen te nemen (44 procent) en hen waarschuwen voor risico's (45 procent).
Zeven op de tien Nederlandse respondenten gebruiken sociale mediakanalen om met vrienden en familie over merken te praten.
Consumenten verwachten dan ook dat merken platforms bieden voor hun peer-to-peer-gesprekken. Meer dan twee derde (67 procent) van de respondenten geeft aan een merk meer te vertrouwen als de reviews van hun producten en diensten eenvoudig na te lezen zijn.
Ook vertrouwt 64 procent merken meer die peer-to-peer-gesprekken faciliteren.
Innovaties
81 procent van de Nederlanders (wereldwijd: 87 procent) is bezorgd over de mogelijke gevolgen van innovaties op hun privacy, het milieu en hun veiligheid.
Dit weerhoudt consumenten ervan nieuwe producten aan te schaffen.
Hoewel consumenten optimistisch zijn over innovatie gelooft de meerderheid van de respondenten dat het wel ten koste gaat van persoonlijke en maatschappelijke belangen.
Nederlandse respondenten maken zich het meeste zorgen om het milieu, gevolgd door privacy en persoonlijke veiligheid.
Daarbij is wereldwijd privacy de grootste zorg van de consument, gevolgd door de impact op het milieu en persoonlijke veiligheid.
70 procent van de Nederlandse consumenten (wereldwijd: 92 procent) vindt innovatie van cruciaal belang voor de vooruitgang van de samenleving. 64 procent van de Nederlandse respondenten vindt dat de verantwoordelijkheid voor het stimuleren van innovatie bij het bedrijfsleven ligt, niet bij individuen (25 procent) of academici en universiteiten (10 procent).
Hoewel wereldwijd negen op de tien gelooft dat merkinnovatie positieve impact moet hebben op de samenleving, denkt 66 procent dat innovatie vanuit het bedrijfsleven vooral gedreven wordt door winstbejag.
Nederlanders zijn in dit opzicht een stuk optimistischer: zij zien productverbetering (43 procent) en meerwaarde voor de maatschappij (41 procent) als motor achter innovaties.
Consumenten geloven dat bedrijven binnen de technologie en mobiele sector sneller innoveren dan andere organisaties.
Het onderzoek wijst uit dat men juist meer innovatie verlangt van de andere sectoren, namelijk de gezondheidszorg (50 procent), de energiesector (44 procent), de voedingsmiddelenindustrie (19 procent) en het onderwijs (37 procent).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!