Consument eet minder vlees

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Sandra van Ruiten van stuurde me een bericht over eten en gezondheid. Mensen blijken volgens haar analyse steeds minder vlees te eten.

Het stuk:

'Het eetpatroon van de Nederlandse consument op gebied van vlees, vis en vegetarisch is in de afgelopen twee jaar significant veranderd. Bijna een derde van de consumenten is minder vlees gaan eten, ten gunste van met name vis. Het belangrijkste argument hiervoor is de zorg over de eigen gezondheid, maar ook veiligheid, milieu en prijs zijn belangrijke argumenten.

Hiermee geeft de Nederlandse consumenten gehoor aan negatieve berichtgeving over vlees.

Over vis en vegetarisch is de berichtgeving overwegend positief. 32 procent van de consumenten is dan ook meer vis is gaan eten en 6 procent kiest ervoor vaker vegetarisch op het menu te zetten.

Overigens is in de totale vleesconsumptie slechts een lichte daling te zien. De verandering in het eetpatroon kan dan ook vooral gezien worden als een intentie, die door vaker buiten de deur eten, de populariteit van de BBQ en grotere (vlees)porties slechts een klein deukje slaat in de ? 324 die wij
aan vlees uitgeven.

Vis blijft met ? 57 per persoon per jaar nog sterk achter op vlees.

Over de invloed van de media op het eetpatroon zijn consumenten nog verdeeld. Bijna 65 procent van de consumenten die de afgelopen twee jaar hun eetpatroon hebben veranderd geeft aan dit op eigen initiatief te hebben gedaan.

Zij ontkennen de invloed van media op het eigen gedrag. Dat een herhaalde boodschap wel aanslaat bij consumenten blijkt uit de positieve associatie die bestaat tussen vis en gezondheid. Maar liefst 97 procent van de consumenten geeft zelf aan dat vis gezond is.

Kranten & tijdschriften, televisie en de mening van familie en vrienden zijn de belangrijkste beïnvloeders van het eetpatroon.

Internet is met een vijfde plaats een van de minder relevante kanalen.

Consumentenreacties op internetfora vormen dan ook geen betrouwbare basis voor onderzoek naar verschuivingen in het eetpatroon.

Opvallend is wel dat op negatieve berichtgeving over vlees vooral ontkennend en ontkrachtend wordt gereageerd door zowel consumenten als media zelf.

Ondanks alle paniekberichten rondom kanker of onveiligheid van vlees kiest de meerderheid van de actieve internetters ervoor om deze berichtgeving met een grote korrel zout te nemen; "kom niet aan mijn stukje vlees", is de boodschap.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie