Madeleine de Cock Buning, voorzitter van het Commissariaat, zegt tegen RTL Nieuws: 'Ook online moeten er regels komen. Daar zitten kinderen en jongeren die heel gemakkelijk te beïnvloeden zijn.'
Het Commissariaat volgt daarmee de lijn van de Europese Commissie die in oktober meldde online reclame - en specifieker vloggers - aan te willen pakken. Het is volgens het CvdM vaak niet duidelijk of een vlogger zelf 'fan' is van een product of betaald wordt om er reclame voor te maken.
Het CvdM kon tot nu toe alleen televisie, radio en on-demanddiensten als Uitzending Gemist aanpakken, maar kan zijn functie als toezichthouder uitbreiden door nieuwe Europese regelgeving. Als een vlogger zich niet aan de nieuwe regels houdt, kan hij of zij een boete tegemoet zien als de regels gaan gelden. Voor een overtreding op tv is deze boete nu maximaal 225.000 euro.
Volgens De Cock Buning is de kans groot dat die boetes er gaan komen. Liever wil ze geen boetes uitdelen. 'Vloggers zijn niet de boosdoeners. Ze willen juist duidelijkheid.'
Omar Kbiri betoogde onlangs op Adformatie.nl dat strengere reclameregels juist goed zijn voor bloggers.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!