Premium

COMMENTAAR: Winnaars en verliezers

Er wordt weer wat afgerekend, geanalyseerd en gediscussieerd deze dagen van verkiezingen, prijzenfestivals en het WK.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

63 Procent van de Nederlanders was te labbekakkerig om zich naar het stemhokje te slepen - Europa kan ze gestolen worden - maar Alexander Pechtold jubelde direct na de voor zijn partij gunstige voorlopige verkiezingsuitslagen: &;Democraten, vandaag heeft iedere Nederlander zijn kans gehad om te stemmen voor het Europees Parlement. En Nederland heeft op een overweldigende manier voor Europa gekozen!&;. Zelden iemand zo glashard de werkelijkheid zien ontkennen ter meerdere eer en glorie van zichzelf. Dit kun je niet meer afdoen als het verschil tussen het glas halfvol zien of halfleeg of een mening waar je het mee eens of oneens kunt zijn. 

Er wordt weer wat afgerekend, geanalyseerd en gediscussieerd deze dagen van verkiezingen, prijzenfestivals en het WK. Over winnaars en verliezers, de kwaliteit van jury&;s en uitslagen. Neem zo&;n Mindshare. In 12 jaar zeven keer genomineerd en vier keer bekroond tot Mediabureau van het Jaar, wat zegt dat eigenlijk? Is Mindshare nou zo goed of is de rest zo slecht? Maakt het de Amma-organisatie en opeenvolgende jury&;s niet uit dat eenoog zo vaak koning is? Of getuigt het juist van eerlijke ruimhartigheid; ere wie ere toekomt?

Mindshare doet zeker iets goed. Ook een week eerder bij de SAN had de naam van het mediabureau bij tal van prijswinnende cases vermeld kunnen staan, als alle reclamebureaus even ruimhartig waren geweest met het delen van de credits. Waarom doen de mediabureaus eigenlijk niet volmondig mee bij de SAN en omgekeerd de reclamebureaus niet bij de Amma&;s, waar kersvers SAN Bureau van het Jaar DDB & Tribal Amsterdam de afgelopen jaren wel prijzen weghaalt, net zoals Etcetera en TBWA\Neboko? 

En had Terre des Hommes Adverteerder van het Jaar moeten worden? Is het strikt genomen wel een adverteerder, zoals een Jumbo en een Eneco dat zijn, en al die andere leden van de Stichting Adverteerdersjury Nederland, recent op het gala in Studio 21? Had Lemz Adverteerder van het Jaar gemaakt, dat was nog eens een statement geweest! Ik heb het allemaal langs horen komen en er wordt ongetwijfeld nog veel over geblogd en geschreven.

Een ding kan ik alvast zeggen: zolang wij onszelf blijven behagen in de veilige beschutting van onze eigen comfortzone, zullen we ziende blind blijven voor wat er in de &;echte&; wereld gebeurt. Dat geldt voor de politiek en voor ons vak.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie