Bruto mediabestedingen Q1: +5,6 pct

De bruto mediabestedingen kwamen in het eerste kwartaal van 2010 uit op bijna 1,3 miljard euro, een stijging van 5,6 pct ten opzichte van dezelfde periode in 2009.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De vier grootste mediumtypen Televisie, Dagbladen, Folders en Radio noteerden allen een groei over het eerste kwartaal van 2010. Dit blijkt uit cijfers van Nielsen.

Binnen Audiovisuele media lagen de bruto mediabestedingen van Televisie en Radio boven het niveau van het eerste kwartaal in 2009. Televisie groeide volgens Nielsen met 3,6 pct tot 580 mln. euro en Radio met 6,1 pct tot 118 mln. De bruto mediabestedingen voor Radio groeiden weer voor het eerst sinds juli 2009. In dit cluster was Radio tevens het enige mediumtype dat over alle individuele maanden groeide ten opzichte van dezelfde periode in 2009. Februari was een uitschieter met een groei van 13,6 pct. Het mediumtype Bioscoop was de enige van deze drie mediumtypen dat een daling noteerde over het eerste kwartaal en liep 28,3 pct terug tot 2 mln.

Dagbladen was binnen Printmedia het enige mediumtype dat een groei noteerde, hierdoor kwamen de totale bruto mediabestedingen voor dit cluster uit op een groei van 4,3 pct. Dagbladen noteerden 14,1 pct (219 mln.) over het eerste kwartaal en de bruto mediabestedingen waren in alledrie de maanden hoger dan in 2009. Ondanks lagere bruto mediabestedingen aan Publiekstijdschriften (-5,2 pct) en Vaktijdschriften (-13,9 pct), lijkt deze daling af te nemen (respectievelijk 72 mln. en 38 mln.). Publiekstijdschriften noteerde in maart 2010 voor het eerst sinds januari 2009 weer meer bruto mediabestedingen dan in dezelfde maand een jaar eerder (5,3 pct) en ook de daling van Vaktijdschriften neemt sinds oktober 2009 per maand af. Sponsored Magazines zakten verder weg en noteerden een daling van 25,8 pct (8,6 mln.).

Sinds de daling in december zitten de mediabestedingen aan Folders weer in de lift, het mediumtype groeide met 25,7 pct tot 158 mln. en noteerde in alledrie de maanden groei. Out of Home noteerde een groei in februari en maart en komt hiermee uit op een daling van 1,5 pct voor het eerste kwartaal van 2010 (60 mln.). De bruto mediabestedingen aan Internet lagen in februari op hetzelfde niveau als in 2009, maar door de daling in januari en maart komt dit mediumtype uit op een daling van 7,5 pct (35 mln.) voor het eerste kwartaal van 2010.

Bij de berekening van de bruto mediabestedingen worden advertenties gewaardeerd tegen de geldende tariefkaart (=prijslijst) van het betreffende medium. Dat wil zeggen dat er geen rekening wordt gehouden met eventuele kortingen of individuele prijsafspraken. De bruto mediabestedingen geven de mediadruk in Nederland weer. De werkelijke (=netto) mediabestedingen kunnen afwijken van deze bruto-cijfers.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie