Retailer Wal-Mart wilde zijn imago oppoetsen in de blogosphere en introduceerde een blog met de naam 'Wal-Marting Across America'. Hierop werden de belevenissen geplaatst van het stel Jim en Laura, die door het land trokken en Wal-Mart medewerkers interviewden die (verrassing!) zeer tevreden waren over hun werkgever en werkomstandigheden. Iets wat bij Wal-Mart nog wel eens in twijfel wordt getrokken.
BusinessWeek.com dook erin en kwam erachter dat Laura in werkelijkheid Laura St. Claire heette, een freelance schrijfster en werkneemster bij U.S. Treasury (soort Economische Zaken). Jim was in werkelijkheid Jim Thresher, fotograaf van de The Washington Post. BusinessWeek vond ook uit dat Wal-Mart het koppel goed betaalde voor de posts op de blog, en dat het bedrijf alle onkosten vergoedde. BusinessWeek publiceerde dit en het artikel vond zijn weg in de blogosphere. The Washington Post concludeerde dat Jim Thresher de interne ethische richtlijnen had geschonden en dwong hem zijn verdiende centen terug te betalen aan Wal-Mart. Wat er met Laura St. Claire gebeurd is vermeldt de geschiedenis niet.
De allergrootste verliezer is Wal-Mart's PR bureau Edelman, die deze PR activiteit heeft opgezet. CEO Richard Edelman geldt (of moeten we nu zeggen; gold?) als expert op het gebied van bloggen; hij adviseerde grote bedrijven en politici in het gebruik van dit medium. Lange tijd bleeft het stil, tot Edelman op 16 oktober op zijn website de fout toegaf.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!