De bestedingen van adverteerders aan televisiereclame zijn in de eerste zes maanden van het jaar uitgekomen op 456 miljoen euro. Dat betekende een daling met 4,2 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame SPOT.
Adverteerders gaven in de eerste jaarhelft 401 miljoen euro uit aan reclamespotjes, 5,1 procent minder dan een jaar eerder. De bestedingen aan sponsorreclames, waarbij adverteerders als sponsor optreden van een programma, bedroegen 55 miljoen euro. Ten opzichte van de eerste zes maanden van 2014 werd hier 2,9 procent meer aan uitgegeven. De online videoplatforms van SPOT-zenders realiseerden een groei van 7 procent tot 10,4 miljoen euro.
SPOT is ondanks de krimp optimistisch over de tv-reclamebestedingen voor de tweede helft van het jaar. Het marketingcentrum verwacht voor het hele jaar uiteindelijk op een nullijn uit te komen.
,,We hebben het de eerste zes maanden moeten stellen met minder tv-campagnes uit de grootste branches", aldus SPOT-directeur Michel van der Voort. ,,Voor een deel is dat recht getrokken door een verdere aanwas van e-commercecampagnes, een tak van sport die jaar op jaar groeit op tv. Verder merken we dat veel adverteerders in een herstellende economie nog behoudend zijn in hun marketingplannen."
Het verlies van kijkers van lineaire tv wordt volgens Van der Voort voor een deel goed gemaakt door een uitbreiding van het zogeheten VOD-aanbod als Netflix en online videoplatforms als Youtube. Toch is de ontwikkeling van de kijktijd een punt van aandacht voor de tv- zenders, meent hij.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!