Enkele maanden geleden is Augusto Cordero Berends (Apps4nl) gestart met het aanbieden van gratis apps. Hiervoor maakt hij gebruik van zijn Duitse partner Tobit Software. MobileMarketing.nl stelde hem 5 vragen.
1. Diverse partijen bieden 'do-it-yourself' apps aan, waaronder AppMachine, AppMakr, Como en Mobile Roadie. Is er nog plaats voor nog meer van dit soort partijen?
'In het algemeen is er de ontwikkeling op de markt gaande dat de gebruikers van software en applicaties verwachten dat deze gratis zijn in het gebruik (zoals Facebook, WhatsApp, Linux); je betaald hoogstens alleen een zeer lage jaarlijkse fee voor de updates). Die zelfde wens van de markt zien we ook bij mobiele apps en websites. Dit geld niet alleen voor de consument, maar ook bij elke organisatie die geen groot budget voor marcom en ICT heeft. Daar spelen meerdere partijen op in, door gestandaardiseerde "do-it-yourself" producten aan te bieden, die vanuit de ICT gedachte ook nog eens gemakkelijk en eenvoudig in gebruik zouden moeten zijn. Daar zie ik dat velen de plank volledig misslaan. Het product is niet ontwikkeld gezien vanuit de gemiddelde kennis van de massa (het mkb) waar er geen of kleine budgeten zijn voor dit soort producten en waar de aangeboden producten zelfs niet eenvoudig genoeg zijn, zodat men toch weer specialisten moet inschakelen. Tevens zijn vele partijen die "gratis" mobiele apps en websites aanbieden, maar dan is het gebruikelijk dat je of een maandelijks service bedrag betalen of je moet advertenties van anderen (vaak concurrenten) voor lief nemen in jouw app en website. Ons platform is geheel gestndaardiseerd, eenvoudig in gebruik en kunnen de app ook werkelijk gratis aanbieden.
2. Diverse uitgevers stoppen uit kosten- en tijdoverweging met apps en richten zich op responsive sites. Waarom is dat volgens jou onverstandig?
'De laatste paar maanden wordt het ene na het andere onderzoek gepubliceerd, waarbij cijfermatig onderbouwd en bewezen wordt, dat momenteel de grootste conversie, klantenbinding, interactiviteit met je fans, in de mobiele wereld bereikt wordt door het inzetten van een eigen app. De mogelijkheden van bijvoorbeeld het inzetten van push berichten, beacons, loyaliteit programma's, diverse communicatie kanalen resulteren erin dat de klanten meermaals terugkeren en zelfs meer uitgeven t.o.v. mobiele websites. Als je aanwezig bent op het web/Facebook/o.i.d. ben je altijd afhankelijk van het feit dat de klant jouw (handmatig) moet op- en bezoeken. Grotere partijen en uitgevers zouden zich veel meer moeten verdiepen in de app platformen. Waarbij ze, door creatief met de mogelijkheden om te gaan, toch de gewenste extra functies kunnen implementeren en het design meer naar hun "huisstijl" kunnen omzetten. Het koppelen van bijvoorbeeld een mobiele (responsive) website in een mobiel app is zeer goed mogelijk. De cijfers en onderzoeken bewijzen het: maar liefst 60% van de mobiele bestellingen, worden niet afgerond in een verkoop. Gebruikers ongemak bij de bestelling is daar voor het grootste deel debet aan, als je een eigen mobiele app uitbrengt, moet je een native versie hebben voor elk besturing systeem. Een andere trend: klanten worden moe: website, Facebook, Twitter, Instagram, Chat, YouTube, Google+ en dan zijn er bedrijven die dan nog unieke informatie publiceren in elk kanaal voor een specifiek publiek. De klant moet steeds andere applicaties en pagina's openen: een app biedt de mogelijkheid om alles te integreren, waarbij de klant de mogelijkheid heeft om in één oogopslag alles te overzien en zelf gemakkelijk kan kiezen welk informatie kanaal of medium hem het meeste aanspreekt.'
3. Jullie brengen de apps uit voor de Amazon store. Amazon is echter nog niet in Nederland beschikbaar Wat kan een gemiddelde MKB'er hiermee?
'Amazon is altijd al "booming" geweest in de USA en zij hebben recentelijk de officiële overstap gemaakt naar Europa. Zij hebben een eigen webwinkelplatform, waarbij zij ook nog eens eigen smartphones verkopen, die op een "eigen Amazon Android" versie draaien. Alle mobiele apps worden alleen via hun eigen App-Store aangeboden. Dit is zeker een partij om niet te vergeten, daar zit een groot potentieel (nieuw in de EU). Blackberry heeft een overeenkomst afgesloten met Amazon, zodat hun klanten gebruik kunnen maken van hun App-store. Door naast de Apple iOS, Google Android, Mobile Windows ook een Amazon app versie aan te bieden, dekt ons platform bijna de gehele markt.'
4. Veel bedrijven hebben het over 'beacons' en 'mobile loyalty', maar in praktijk is er nog weinig echt live. Heb jij al een case?
'Door gestandaardiseerd te werk gaan (maar waar je door eigen beeld, tekst, kleurgebruik en instellingen de app en functies kunt personaliseren) is het inzetten van beacons i.c.m. de klanten beloning programma zeer eenvoudig. Terug kerende klanten bij bijvoorbeeld: "Tapas Bar Castro" te Amsterdam, hebben een digitale stempelkaart in hun app, die bij elk bezoek automatisch een "stempel" ontvangt. Bij een volle kaart ontvangt men een beloning. Datzelfde principe wordt toegepast bij "Wijnhuis Ten Bilt". Een andere toepassing is dat zodra men in het bereik van de beacon is, de app gebruiker een leuke push notificatie ontvangt. De toepassing van Beacons staat nog in de kinderschoenen, er komen ontzettend veel leuke mogelijkheden in de komende tijd, die gaan ons voorstellingsvermogen te buiten. Het is belangrijk dat het een echt commodity product wordt, daarom bieden wij in principe en in de basis elke klant deze fantastische technologie aan.'
5. Wat kunnen we in 2015 op gebied van mobile apps verwachten?
'In het begin van de introductie van de apps, sprongen alle grote bedrijven met flinke budgeten op de "marketing-app-wagon", werd er flink ontwikkeld, geproduceerd en toegepast op het gebied van apps. 10 duizenden euro's voor zo'n project zijn heel normaal (dat kan ook niet anders met, voor die tijd, complexe wensen). Degene die genoeg geld hadden, om de paar jaarlijkse updates die nodig zijn, te kunnen financieren EN tegelijkertijd het belang hebben ingezien van de apps en dus ook een flinke community van app gebruikers hebben opgebouwd, zetten deze nog steeds succesvol in. Vele anderen hebben om budgettaire redenen of door de foute inschatting van de smartphone gebruik toename, de ondersteuning en ontwikkeling van hun eigen mobiele app gestopt en zijn eigenlijk "terug gevallen" op een mobiele- of responsive website. Maar het wordt steeds duidelijker dat zij conversie verliezen, klanten stappen zelfs over naar concurrenten, enz. ten opzichte van bedrijven die hun zaken nog beter voor elkaar hebben en hun fans direct in de broekzak bereiken d.m.v. push notificaties via hun eigen mobiele app. Nu er steeds meer betaalbare gestandaardiseerde app platformen komen, waarbij er geen beperkingen zijn, zullen we zien dat er weer meer bedrijven weer de eigen mobiele app zullen gaan inzetten. Zeker de combinatie van een eigen app met de mogelijkheden die beacons, NFC, digitale portemonnees bieden en de gehele integratie met alle functies die een telefoon heeft (zoals: GPS, bellen, chatten, beweging sensoren, camera) zullen ertoe bijdragen dat het jaar 2015 weer booming wordt in het gebruik van mobiele apps. Degene die geen mobiel apps aanbiedt zal dan de boot gaan missen.'