Het doel van deze campagne is om dementie in een vroeg stadium te leren herkennen. Op deze manier kan er snel gerichte zorg op gang kan komen voor zowel de patiënt als zijn naaste omgeving. De campagne richt zich zowel op het grote publiek als de zorgaanbieders.
De campagne moet mensen met beginnende geheugenklachten beter voorlichten over vroegtijdige diagnostiek en begeleiding. Ze worden opgeroepen zich eerder te melden bij hun huisarts. De huisartsen worden in de campagne voorzien van nieuwe informatie. Daarnaast krijgen huisartsen een aanbod voor na- en bijscholing zodat zij beter kunnen doorverwijzen. Geheugenpoli’s tenslotte, worden gestimuleerd tot een kwalitatieve en kwantitatieve verbeterslag.
De campagne bestaat onder meer uit voorlichtingsmaterialen, de campagnewebsite www.herkendementie.nu, een nascholingscursus voor huisartsen en praktijkondersteuners en open dagen van regionale geheugenpoliklinieken.
De landelijke campagne start in de provincie Groningen. Zorgverzekeraars Agis en Menzis ondersteunen de campagne met geld en regionale projecten. (ANP)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!