Dit blijkt uit een analyse van cijfers van Nielsen Media Research en Stichting KijkOnderzoek, uitgevoerd door Stap. Volgens Europese wetgeving mag alcoholreclame niet specifiek zijn gericht op minderjarigen.
In totaal werden in 2007 op tv 14.535 alcoholspotjes uitgezonden. Ruim driekwart van alle alcoholreclames (76%) was voor bier. Heineken is hierbij koploper.
Bijna de helft (47,1%) van alle alcoholreclame werd in 2007 tussen 6.00-21.00 uur uitgezonden. Met name vanaf 19.00 uur is een sterke stijging van het aantal spotjes waarneembaar. Tussen 21.00-0.00 uur werd nog eens bijna de helft van alle alcoholreclame uitgezonden (49,1%).
Minderjarigen worden op verschillende tijdstippen van de dag in verschillende mate bereikt door alcoholreclame op tv. Van de 2,4 miljoen minderjarigen (van 6-17 jaar) worden er wekelijks voor 21.00 uur ongeveer 850.000 (dat is 35%) minimaal één keer door alcoholreclame op tv bereikt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!