De prijs werd zojuist uitgereikt tijdens de Nationale Dag van de Brievenbus, het jaarlijkse congres over huis-aan-huisfolders.
.Ook dit jaar lagen de waarderingscijfers voor de drie genomineerden weer heel dicht bij elkaar. Op basis van de longlist van tien folders, met daarop de namen van (in alfabetische volgorde) Albert Heijn; C1000; DekaMarkt; Gall&Gall; HEMA; Jumbo; Kruidvat; Lidl; MediaMarkt en V&D, kwam er zelfs een gedeelde winnaar tevoorschijn. Na aanwijzen van drie genomineerden en een stevige discussie onder de juryleden, kon de Bonusfolder toch als afgetekende winnaar worden aangewezen.
Uit het juryrapport: 'De Bonusfolder is het platform voor allerlei soorten prijsaanbiedingen, promoties en loyaliteitsacties. Het is de visuele toonbank voor ‘vers in actie’, maar geeft ook de ‘geheimen van Aziatisch’ wokken prijs. ‘Route 99’, ‘Hamsterééééén’ en de ‘A-merk Express’ starten voor veel consumenten in de Bonusfolder. Albert Heijn slaagt er in om dit soort acties zeer goed door te trekken naar de Bonusfolder, waarbij – ondanks de actiedominantie – je altijd ziet, dat de afzender Albert Heijn is. Weliswaar kunnen de formaten wisselen, maar de Bonusfolder blijft zeer herkenbaar, niet in het minst door z’n rijke kleur oranje, een van de moeilijkste kleuren om in full colour te benaderen.'
Bureau: TWBA\NEBOKO RETAIL. Drukkerij: Koninklijke Drukkerij Em. de Jong. Verspreiding: PostNL.
Dekamarkt, de winnaar van vorig jaar, kwam uit de bus als nummer twee. De jury is enthousiast over de frisheid van de folder, mede veroorzaakt door de keuze voor de kwalitatieve, witte papiersoort. ‘Sophisticated’ en ‘beschaafd’ – misschien wel iets té beschaafd.
Bureau: XXS Amsterdam. Drukkerij: Koninklijke Drukkerij Em. de Jong. Verspreider: Netwerk VSP.
Hema werd in acht jaar al vijf keer genomineerd en eindigt dit jaar als derde. Het juryrapport: 'De HEMA-folder verveelt nog steeds niet en heeft voor veel juryleden van de Folder Vakprijs een haast iconische kwaliteit. In dit kwalitatieve niveau schuilt wellicht ook een gevaar. Hoe kun je nog verder verbeteren als de lat al zo hoog ligt?'
Bureau: Jump! Communicatie. Drukkerij: Helio Charleroi en Roto Smeets. Verspreider: Netwerk VSP.
De Runner Up Prijs, de prijs voor het meest veelbelovende, nieuwe folderinitiatief in Nederland, gaat dit jaar naar Coolblue met het Coolboekje. De helderheid, overzichtelijkheid en frisheid van het boekje spreekt de jury zeer aan. Ook het feit dat website en boekje goed op elkaar aansluiten, draagt bij tot het winnen van de prijs.
Bureau: Noort grafimedia. Drukkerij: Koninklijke Drukkerij Em. De Jong. Verspreider: Netwerk VSP.
De eindjury bestond dit jaar uit twaalf leden, te weten: Hans Bakker (Neregeb), Rob Beemster (Adformatie), Ron Cijs (Pluspoint), Herbert Haaij (Customer Media Council), Diana Janssen (DDMA), Martijn Kammeijer (Koninklijke Drukkerij Em. de Jong), Michiel Mulder (A.S. Watson), Cees van Rooy (Costelloo), Guillermo Sanchez (Publitas.com), Jurjen Worp (Coop Supermarkten), Hans Verstraaten (Pelican Media) en jury-voorzitter Charles Borremans (Goud Activatie).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!