Ad:Tech2: Kick-ass Creative

door Klaas Weima in San Francisco

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het is soms lastig kiezen uit het overweldigende aanbod aan sessies tijdens de .

De onderwerpen variëren van traditionele topics als bannering, word of mouth, e-mail en search tot vernieuwende onderwerpen als podcasts, rss, blogs, social software en interactieve video.
Voor vernieuwende en praktische cases blinken de Now & Next Tech Sessions uit. Tijdens deze sessie kregen vijf creatief directeuren ieder 10 minuten tijd om hun baanbrekende werk te presenteren.

De sessie werd geleid door Tim Smith, CEO van start-up . Smith startte in al in 1993 het interactieve bureau Red Sky Interactive dat in 2001 werd overgenomen door .

Tim Barber, creative director bij , kwam met een interessante Redbull case. RedBull blijft in de States ver weg van conventionele reclame. De marketingdollars gaan primair naar sponsored extreme sports events, zoals motorcross, skating en snowboarding.

Probleem van deze aanpak is dat Redbull enkel mensen bereikt die in (de buurt van) grote steden wonen. Odopod ontwikkelde in samenwerking met reclamebureau een zeer stijlvolle 3d game rondom het supermotto "racing".

Via RedBull stappen bezoekers in een virtuele racewereld en kunnen kiezen uit een professionale downhill skiër, air race pilot of motorcrosser. Een top creatie met een hoge dosis merkbeleving. Volgens Sanders een schoolvoorbeeld waarin de alle mogelijkheden van het medium goed worden benut. Ik kreeg geen inzage over de creatiekosten, maar mijn schatting is dat de investering makkelijk in de "six digits" oploopt.

Volgens Barber is de website zeer succesvol en wordt de game momenteel internationaal (in 70 landen) uitgerold. Een must see voor elk (interactief) bureau.

Opvallend is dat creatieve bureaus steeds meer kiezen voor expandable rich media uitingen op portals of andere heavy traffic properties. Niet voor niets winnen technieken als meer aan populariteit.

Na een mouse-over op een simpele banner klapt een complete microsite uit die een rijke en interactieve beleving biedt. Zo ontwikkelde voor Lipton Tea een geavanceerde Flash game die bezoekers direct vanuit een banner konden spelen.

Lipton wilde de gezondheidsvoordelen van haar nieuwe "100% natural tea" promoten. Via de Antioxidant Defenders werd deze propositie op een interactieve wijze onder de aandacht gebracht.

Een ander aardig voorbeeld is van Suzuki. Ter promotie van haar brede range aan motorcycles ontwikkelde een multi-channel game.

Via Travel Channel en Discovery Channel werd verwezen naar de voordelen van de "Choose your Boulevard" .

Deze thematische site toonde interactieve versies van de tv commercials die werden uitgezonden. Via de site kunnen geïnteresseerden een keuze maken uit verschillende omgevingen en type motororen. Volgens medeoprichter Jordan Berg van Questus was deze crossmedia aanpak succesvol. Gedurende de campagne verdubbelde het sitebezoek en werd de dealer zoekfunctie 40% meer gebruikt.

Benieuwd naar meer informatie over de Ad:tech? Andere verslagen zijn te lezen op de Ad:Tech . Alle sessies worden opgenomen en zijn vanaf 2 mei als podcast te downloaden op de Ad:Tech site. Als ik de organisatie moet geloven: gratis en zonder log-in gegevens.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie