Telegraaf-topman Ad Swartjes in TMGzine, een relatieblad van de Telegraaf Media Groep: ‘De publieke omroepen zijn online onze grootste concurrent aan het worden. Vroeger zaten wij vooral in print en zij in zenders. Dat was redelijk overzichtelijk.'
‘Maar toen kwam internet. Wij proberen daar geld te verdienen. Intussen bieden zij het allemaal gratis aan, de overheid pakt de rekening toch wel op. De omroepen krijgen enorme subsidies van de overheid om programma’s te maken en nemen tegelijkertijd een enorme hap uit de advertentiemarkt.
‘De publieke omroepen zouden óf zonder Sterblokken moeten, óf ze zouden het voor die inkomsten van de Ster moeten doen, de combinatie die ze nu hebben kan ik niet plaatsen. Als ze de overheidsbijdrage om te beginnen eens zouden halveren, dan krijgen ze nog steeds 3x zo veel als waar de commerciële omroepen het voor moeten doen. (…)
‘Ik heb de jaarbegroting van de publieke omroep eens goed bestudeerd. Het is echt een prachtverhaal. Ik had het zo in ons jaarverslag kunnen plaatsen. Hun plannen om de consument te bereiken, vooral digitaal, zijn indrukwekkend. Maar ze hoeven nergens betaald voor te krijgen, het is een feestje voor ze. Ken je uitzending gemist? Dat bieden ze gratis aan. Voor de commerciële omroepen is het daardoor bijna onmogelijk geworden om het tegen betaling aan te bieden.’
Ad Swartjes werkt al zo’n 30 jaar voor de Telegraaf en gaat volgend jaar met pensioen. Een headhunter zoekt nu een opvolger.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!