Vandaag in zijn eigen krant. Telegraaf-topman Ad Swartjes over de metamorfose van het medialandschap.
De topman van de Telegraaf Media Groep (TMG) is niet somber over de toekomst van de papieren kranten.
'Die worden nog steeds veel gelezen, dienen een belangrijk maatschappelijk nut en daar kunnen we nog heel lang heel veel geld mee verdienen.'
Een halfjaar geleden kocht de bestuursvoorzitter van TMG een zogeheten mediacenter, een computer voor in de huiskamer waar vandaan de televisie, het internet en de radio worden aangestuurd.
Maar de aankoop was geen onverdeeld succes, schrijft de krant, dagenlang zat de bestuursvoor-zitter zonder internet en een aantal weekeinden moest Swartjes zelfs op een minuscuul zwart-wit tv'tje zijn favoriete programma's kijken.
Het vervelende gedoe met zijn moderne apparatuur heeft het geloof van de bestuursvoorzitter in nieuwe communicatiemiddelen echter in het geheel niet aangetast. 'Kijk, de relatieve waarde van print neemt af', stelt Swartjes.
'De tijd dat de hele familie een rondedans bij de klepperende brievenbus maakte, is voorbij. Consumenten hebben een andere tijdsbesteding dan vroeger. Internet, radio en televisie spelen een veel belangrijker rol en wij willen nu eenmaal zitten waar de consument zit'
En dus wil TMG een 20 procent-belang in de internationale televisiemaatschappij SBS Broadcasting, wil het concern in radio, is er een aandeel in een bedrijf gekocht dat de inhoud verzorgt en exploiteert het de platte tv-schermen bij onder meer McDonald's (narrowcasting), is er een 20 procent-belang opgebouwd in beurzenen evenementenorganisatie Expomedia en zoekt het bedrijf koortsachtig naar winstgevende nieuwe initiatieven op het gebied van internet.
'En ook Telegraaf-tv komt eraan', vult Swartjes aan. 'Dat weet ik zeker.'
Dat wil overigens absoluut niet zeggen dat de papieren krant is opgegeven - zoals sommige mediawatchers beweren - benadrukt Swartjes keer op keer.
'Onzin, de krant bestaat over tien en twintig jaar ook nog steeds. Waarschijnlijk zijn er dan wel minder titels en ook de oplage is dan nog een stukje verder gedaald, maar met kranten kan je nog heel lang heel veel geld verdienen. Wat niet wegneemt dat het goedkoper moet. Feit is dat we, naast de veranderde tijdsbesteding van de consument, ten opzichte van 2000 nu jaarlijks bijna ?100 miljoen aan advertentie inkomsten mislopen door de tegenvallende economie. De conjunctuur is bij mijn weten nog nooit zo lang door zo'n diep dal gegaan.'
Overigens komt TMG met een eventuele verkoop van de Limburgse dochters dichter bij de koop van een Nederlands radio- of televisiestation. 'Dan komen we onder de huidige kritische grens van de mediawet en worden we niet langer als een te machtig mediabedrijf gezien', zegt Swartjes.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!