De totale online advertentiemarkt is gegroeid met 8,4%, zo blijkt uit de Online Ad Spend Study 2013 die is uitgevoerd door Deloitte in opdracht van IAB Nederland. Het onderzoek laat verder zien dat het aandeel mobile advertising binnen display is verdrievoudigd, van 3% in 2012 naar 9% vorig jaar.
Binnen display advertising heeft video advertising, na een lichte daling in 2012, weer marktaandeel herwonnen, terwijl ook 'interruptive' een lichte groei laat zien. Daarentegen zijn textlinks en traditionele banners in populariteit afgenomen.
Joris van Heukelom, voorzitter van IAB Nederland, vindt de omzetgroei en de doorbraak van mobiel adverteren zondermeer 'bemoedigend'. Een punt van zorg is wel dat de groei bijna geheel voor rekening komt van internationale spelers als Google en Facebook. De IAB-vooritter vindt het 'beangstigend dat het landschap volstrekt internationaliseert en de lokale grote spelers gestagneerd zijn. Als dit nog enkele jaren verder duurt, wordt hun positie volledig ondermijnd.'
Totale online display bestedingen, uitgesplitst over twee jaarhelften.
Donkerblauw is aandeel display van Nederlandse publishers, lichtblauw Google en Facebook (geschat)
Programmatic
Positief is de ontwikkeling binnen programmatic trading, het automatisch verhandelen van online advertentieruimte. Deze tak van sport laat een sterke omzetgroei zien, zo blijkt uit een eveneens door IAB en Deloitte uitgevoerd onderzoek. Adverteerders en publishers verhandelden in 2013 via deze methode liefst 36% meer dan ihet jaar ervoor. Het stijgende marktaandeel van programmatic trading is zowel het gevolg van een sterke prijsstijging van advertentieruimte als het gevolg van een stijging in volumes.
Roel van Rijsewijk, partner bij Deloitte digital verwacht dat deze stijging verder doorzet: 'Bij veel adverteerders speelt nog de gedachte dat via programmatic trading voornamelijk onverkochte advertentievoorraden worden verhandeld die vaak bestaan uit minder waardevolle plekken. Doordat de prijs verhoudingsgewijs sneller oploopt dan het volume, kan worden geconcludeerd dat dit zeker niet meer het geval is. Ook premium plekken en niet standaard formats als interruptive en video, worden via deze geautomatiseerde en geïntegreerde systemen aangeboden en ingekocht voor brand advertising.'
Voor de Online Ad Spend Study 2013 zijn in opdracht van IAB Nederland 46 grote Nederlandse internetuitgevers ondervraagd naar hun online advertentiebestedingen. Daarnaast is dit jaar voor het eerst een trendanalyse uitgevoerd over de jaren 2012 en 2013 over programmatic trading. Door Deloitte zijn detailinzichten verzameld over prijzen en volumes. Bijna alle grote Nederlandse spelers op het gebied van programmatic trading hebben aan dit onderzoek meegewerkt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!