5 vragen aan Dirk van den Bosch (DigitasLbi)

Welke creatieve Cannes-cases vielen dit jaar op bij de managing director van DigitasLBi?

Waarom ga je naar Cannes, welke meetings en activiteiten heb je in de agenda?

Ik ga naar Cannes om te netwerken, bij te praten met mensen die ik al ken en nieuwe mensen te ontmoeten. Daarnaast hebben we met Publicis en DigitasLBi een aantal meetings en bijeenkomsten gepland met klanten en een aantal interne meetings. Ook doen we mee met de Embassy of Dutch Creativity, een samenwerking van eigenlijk alle brancheverenigingen om Nederland beter op de kaart te zetten. Last but not least een aantal leuke lunches en borrels en ik ga maar drie dagen, een vol programma dus!

Waarover gáát Cannes eigenlijk, of waar zou het over moeten gaan?

Cannes moet gaan over het beste creatieve en effectieve werk van onze hele industrie. Met name ook wat er in ons vak allemaal verandert, de toekomst van marketing en communicatie dus. Ik zou daarnaast wel wat meer willen zien van wat er van de voorspellingen van de afgelopen jaren is uitgekomen. We hebben het vaak over innovatie maar &;vergeten&; ook vaak wat we afgelopen jaren voorspeld hebben en wat de resultaten daarvan zijn.

Welke ontwikkeling in de industrie is je het meeste bijgebleven van het afgelopen jaar?

Data, data en data, iedereen heeft het er over en het raakt ook allerlei vakgebieden zoals (social)media, CRM en e-commerce. Met de toenemende kritiek op mediabureaus mbt transparantie wordt data voor hen nog belangrijker, hier kan echt een toegevoegde waarde verschil in zitten. Ik verwacht verder de komende jaren veel van een betere samensmelting tussen creatieve communicatie, (social)media, omnichannel en zelfs ondelen van IT. Het kan ook het antwoord zijn op grote consultancy firma&;s die zich op ons vakgebied inmengen. Klanten vragen meer en meer hoe we kunnen helpen dit goed te organiseren voor hen en de cases die we hebben tonen ook aan dat het voor onze klanten meer oplevert. 

Wat zijn je favoriete cases, zowel internationaal als nationaal?

Ik hou van niet alledaagse cases, hier zit vaak een ander soort creativiteit in, ook vaak kleinere budgetten natuurlijk en minder bekend. International vielen een paar mooie kleinere cases op zoals The Swedish Number: heel mooi gemaakt en een simpel maar groot idee!
 

Ook Deadpool – Gentlemen, Touch Yourself Tonight, een onderwerp met toch een soort taboe maar op deze manier wel makkelijker bespreekbaar:
 

Audi A4 Virtual Reality is mooi hoogstandje op het gebied van techniek en 360 graden video:
 

Wat verwacht je van de prijzen die Nederland mee naar huis mag nemen?

Geen idee, het is nogal onvoorspelbaar en ik ben bang dat de grote cases weer de prijzen pakken terwijl er het afgelopen jaar kleinere cases waren waar meer lef en innovatie in zat alleen deze cases zijn vaak onbekend  Ik hoop natuurlijk dat de nederlandse bureaus het goed doen want dat is goed voor het imago van de nederlandse creativiteit. We moeten er wel voor waken dat we genoeg lef blijven tonen in ons werk, ik vind dat bijvoorbeeld de belgen, fransen en engelsen dat over het algemeen meer tonen.

Meer lezen over Cannes? Bekijk ons

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie