In de eerste helft van vorig jaar deden 2,3 miljoen Nederlanders een online aankoop via smartphone of tablet: een toename van maar liefst 53 procent ten opzichte van de twee kwartalen ervoor (bron: Blauw Research & Thuiswinkel.org). In de VS meldde de Association National Advertisers dat 96 procent van de marketeers mobiel hebben geïntegreerd in hun marketingmix, of dat van plan zijn.
Appbouwer Appmachine zet 5 redenen op een rij om voor mobiel te kiezen.
1. Mobiele websites voor klantenwerving
Het aantal gebruikers dat ook buitenshuis toegang wil tot informatie over producten, bedrijven en evenementen groeit. Google registreerde binnen een jaar een toename van mobiele zoekopdrachten van maar liefst 400 procent. Wie door de klant-met-smartphone gevonden wil worden, moet dus nadenken over een mobiele site.
Mobiele websites zijn daarnaast een geschikte middel om de lokale zichtbaarheid te vergroten. Wanneer een klant op zoek is naar een winkel of restaurant in zijn omgeving, dan gaat hij hier in regel af op de door de zoekmachine gepresenteerde resultaten. Een mobiele website helpt bedrijven om een hogere positie in die lijst te krijgen.
2. Native apps voor meer klantenbinding
Native apps zijn meer interactief en bieden een betere gebruikerservaring dan mobiele websites. Hebben gebruikers een app op hun telefoon geïnstalleerd, dan staan ze rechtstreeks in contact met het bedrijf. Door middel van push-berichten kunnen ze direct worden geïnformeerd over aanbiedingen, acties of relevant bedrijfsnieuws.
Ook klantenkaarten kunnen in een native app een plek krijgen. Het verzamelen van spaarpunten is een middel om klantenbinding te bevorderen.
3. Native apps maken interactie mogelijk
Facebook, Twitter, Google+: Bedrijven zetten zwaar in op sociale netwerken. Een app kan al die digitale communicatiekanalen bundelen. Klanten krijgen zo de mogelijkheid in contact te treden en een dialoog aan te gaan –ook als ze niet lid zijn van alle social media.
Apps bieden elke branche de mogelijkheid om met de interactie met de klant aan te gaan: Restaurants kunnen hun wisselende dagschotels communiceren, hotels hun wellness-activiteiten.
Kunstenaars, muzikanten en platenmaatschappijen kunnen via de app hun muziek of showreels beschikbaar stellen. Mediabedrijven kunnen hun nieuws publiceren of met speciale event-apps hun congres, beurs of evenement onder de aandacht brengen.
4. Apps vormen een extra verkoopkanaal
Van alle aankopen bij Nederlandse webwinkels wordt inmiddels al 11 procent gedaan door gebruikers van mobiele apparaten. De gemiddelde besteding van mobile commerce is opvallend hoog, met 239 euro per persoon. (bron: Blauw Research). Het meest gebruikte betaalmiddel voor mobiele transacties is in Nederland iDeal.
Een app is daarmee een aanvullend verkoopkanaal, waarin producten kunnen worden getoond of verkocht. Ook zonder een eigen webshop kunnen er in een native app aankopen worden gedaan – heel eenvoudig, via PayPal of creditcard. Een app biedt de klanten van restaurants en hotels de eenvoudige mogelijkheid om een tafel of kamer te reserveren.
5. Native apps werken ook offline
Ook zonder netwerk blijven native apps het gewoon doen. Native apps werken ook als het wifi-signaal zwak is of de mobiele website eruit ligt. In het buitenland besparen klanten zich dure roaming-kosten, en houden toch te allen tijde toegang tot de inhoud van de native app.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!