19 heren en 6 dames telt de top-25 van meest inspirerende communicatieprofessionals die Communicatie Magazine op basis van een peiling onder 250 invloedrijke vakgenoten samenstelde. Dat moet anders, vindt Saskia ter Kuile. Ze schreef er een blog over en voegde haar top-10 van Inspirerende Communicatievrouwen erbij.
[door Saskia ter Kuile]
Je kent het wel. Het is vrijdagmiddag. Je bent weken bezig geweest met het akkoord op een nieuwsbericht. Daar is het. Geheel gestript van iedere betekenis, maar toch. We mogen communiceren. Via de tweet vliegt het bericht van de PR parade 2015 van het Communicatie langs. Deze 25 vakgenoten inspireren ons het meeste. Ha! Dat is wat je aan het einde van zo’n week nodig hebt. Inspiratie, voorbeelden, mensen aan wie je je kunt optrekken. Wie staan er op de lijst? Voor de sector Communicatie staan er 19 mannen en 6 vrouwen op de lijst. Ik kijk om me heen. Ik denk aan mijn vakgenoten. Ik zie bijna geen mannen. Ik zie heel veel hardwerkende en getalenteerde vrouwen. Nu zullen die 19 mannen op de lijst ongetwijfeld hele goede knappe mannen zijn. Van één weet ik het zelfs zeker. En de vrouwen die op de lijst staan – Marjolijn Meynen, Betteke van Ruler, Noëlle Aarts, Anne-Marie Stordiau, Ilse van Ravenstein en Maryse Ducheine – heb ik stuk voor stuk heel hoog zitten. Daarom speciaal voor alle goede, professionele vrouwen in de communicatie een lijstje van vakvrouwen die mij inspireren. En misschien inspireert dat Rocco Mooij van het blad Communicatie en Ron van der Jagt van de beroepsvereniging Logeion dan ook een beetje. Want zelfs in het expertpanel dat Logeion moet opstoten in de vaart der volkeren zitten vijf middelbare heren en een vrouw. Jullie kunnen deze arme bijziende mannen helpen door inspirerende vakvrouwen voor te dragen. En ik zet ze graag bij mijn lijstje.
- Trudy van den Oosten, manager Communicatie UMC Radboud
Trudy is de aanvoerder van de productgroep Communicatie van het academisch ziekenhuis Radboud. Het Radboud is absolute koploper in de innovatie van patiënteninformatie. Niet alleen in vorm en middel, maar vooral in concept. Patiënten zijn niet ontvanger van informatie, maar delen en geven vanaf het eerste moment informatie waardoor zij meer invloed hebben op hun eigen weg in de zorg. Visie en strategie van het Radboud worden helder en met effect gecommuniceerd. Tegenslagen worden verend en lerend opgevangen. - Celia Noordegraaf, hoofd Communicatie MVO-Nederland
Celia heeft op een aantal plekken laten zien hoe je communicatie effectief organiseert. Bij de Hogeschool InHolland en het Jeroen Bosch Ziekenhuis heeft zij uitgeblonken in het verbinden van mensen via eenvoudige en creatieve middelen. Zij is daarvoor volkomen terecht in 2011 benoemd als communicatievrouw van het jaar.
- Marjolein Daverveld, Reëlle Communicatie
Marjolein is het meesterbrein achter Reëlle Communicatie, een adviesbureau waar communicatie adviseurs werken die persoonlijke ervaring hebben met beperkingen. Reëlle werkt voor overheden, zorginstellingen en re-integratiebedrijven die communicatie willen inrichten over maatschappelijke vraagstukken rondom zorg, welzijn en werk. Zij hebben daarvoor laagdrempelige producten ontworpen, zoals de Krachtenbundel, waarbij cliënten geïnterviewd worden door mensen die verantwoordelijk zijn voor zorg, zoals bestuurders en wethouders.
- Marian Draaisma, manager marketing en communicatie van Pluryn en de Hoenderloo Groep
Topvrouw die communicatie met en door cliënten van Pluryn volledig als uitgangspunt heeft. Medeauteur van het boek Power to the people. Pluryn heeft een eigen multimediacentrum waar 50 cliënten ook voor commerciële opdrachtgevers werken. Voorloper met de inzet van technologie. Eigen regie en zelfredzaamheid zijn geen loze begrippen maar worden met slimme en effectieve inzet van communicatie werkelijkheid.
- Sybrig en Mayke van Keep, De Issuemakers
Omdat het lastig kiezen is tussen Sybrig en Mayke maar even een gedeelde vijfde plaats. De Issuemakers zijn als communicatieadviesbureau al jaren consistent aan het werk met een goede visie en een set van degelijke middelen. De praktische aanpak van issuemanagement helpt je om ook bij complexe maatschappelijke onderwerpen greep te krijgen op onderwerpen en goede keuzes te maken voor prioritering bij prioritering van doelgroepen en de organisatie van middelen.
- Arlette van Maanen, hoofd Communicatie Longfonds
Arlette heeft buitengewoon succesvol het wat stoffige Astmafonds gereframed tot het Longfonds. De onderwerpen zijn verbreed tot alle longaandoeningen plus preventie. Daardoor heeft het Longfonds aan impact en maatschappelijke relevantie gewonnen. De fondsenwerving is op een professioneel niveau ingericht en het resultaat zal er naar zijn.
- Annelou van Egmond, landelijk bestuurslid D66 Communicatie
Annelou heeft de communicatie van D66 op de best mogelijke wijze ingericht. Een top digitaal platform voor de partij, zowel centraal als op plaatselijk niveau. Campagnematige inzet van sociale media. Een consistentie visie uitgedragen in alle boodschappen en middelen. Als ik twijfel bij de keuze van kleding voor een presentatie denk ik altijd aan haar strenge instructie: ‘Nooit meer dan twee kleuren!’
- René Merkx, directeur strategische Communicatie en marketing Rijksuniversiteit Leiden
Een echte vakvrouw. Terwijl de universiteit Leiden zich langzaam en geleidelijk ontwikkelt, organiseert Renée daar de best mogelijk communicatie voor. Een moderne positie met behoud van traditie en verworvenheden. En dat werkt. De universiteit Leiden is bekend als één van de beste universiteiten van de wereld.
- Katja Bouwmeester, manager Communicatie FloraHolland
FloraHolland haalt met ongeveer 2.500 fte een omzet van 4 miljard euro per jaar. Iemand doet daar de communicatie. En dat is Katja. No nonsense vakvrouw. Heeft net een goed interne communicatietraject voor een ingrijpende reorganisatie op de rails gezet. Katja heeft liefde voor het product en voor de leveranciers. En daar begint natuurlijk alle goede communicatie mee.
- Vera de Witte, directeur Communicatie VNG
Vera heeft in mijn ogen misschien wel één van de moeilijkste communicatiebanen van Nederland. Ongelofelijk complexe processen met gigantische informatiestromen. Grote interne en externe spanningen en belangen. En toch draait alles eigenlijk…gewoon goed. Dan ben je een vakvrouw.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!