Overslaan en naar de inhoud gaan

Zo maak je de slag om accountability in het communicatievak

De kern: lerend vermogen, waarmee je onderzoek doet naar de juiste beslissingen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

[door Jorien Douma]

related partner content for mobile comes here

De hamvraag voor elke communicatiemanager is tegenwoordig: welke meerwaarde heeft het communicatieteam voor mijn organisatie? En vooral, hoe laat ik dat zien? Het vak communicatie zit enorm in de lift. Nergens zie ik professionals zo worstelen met hun rol als in het vak communicatie. En dat is ook flink nodig. Het belang van communicatie komt mooi naar voren in het rapport ‘200-Contouren van een nieuw Nederlands verdienmodel’, dat de Boston consultancy Group publiceerde. Transparante communicatie als drijvende kracht achter een steeds sneller toenemende verandering in onze maatschappij. Prachtig mooi, maar hoe kan je deze ‘nieuwe’ rol waarmaken? Met andere woorden, Hoe ben je als communicatieprofessional accountable?

Ruimte voor de Rivier

Accountability begint bij het beschouwen van communicatie als strategisch managementinstrument. Concreet betekent dit dat communicatie bij het programma Ruimte voor de Rivier gepositioneerd zit in het hart van het beleid. Om een strak gepland programma binnen tijd en budget te kunnen opleveren, is een heldere visie vereist. Voor Ruimte voor de Rivier houdt deze in dat niet de organisatie, maar de omgeving centraal staat.

Steeds opnieuw draagt de communicatieafdeling bij aan deze visie, en kunnen communicatieprofessionals hierop aangesproken worden. Het gaat om de taal die je met elkaar spreekt. Als ik iets tegen jou zeg, begrijp jij mij dan? En als jij mij niet begrijpt, voel je dan voldoende ruimte om het te vragen? Luisteren we wel goed naar wat de ander zegt, met openheid en respect voor elkaars belangen? Onze professionals uit het communicatieteam van Ruimte voor de Rivier fungeren als strategische netwerkers en bewegen zich continu in verschillende netwerken met deze visie als focus. Onze ambitie is Verbinden met een hoofdletter. Het verbinden van de externe omgeving en maatschappelijke ontwikkelingen met de doelen van het management. Het verbinden van bestuurders, bewoners, bedrijven en professionals.

Strategisch communicatieframe

Met behulp van het strategisch communicatieframe van Betteke van Ruler en Frank Körver bepaal je op welke concrete manier communicatie waarde kan toevoegen aan het programma Ruimte voor de Rivier. Elke keer weer stel je in dit frame je ambitie en aanpak bij. De accountability richt je verder structureel in door in gesprek te gaan met relaties en interne opdrachtgevers. Hierin nemen we op kritische wijze onze verantwoordelijkheid en leggen we daarover verantwoording af. Maar accountability gaat wat mij betreft nog veel verder. Het gaat om een houding, een voortdurend zelfkritisch lerend vermogen waarmee je onderzoek doet naar de juiste beslissingen. Communicatieprofessionals van nu meten en vragen of de juiste resultaten worden bereikt. Ze hebben positie binnen de projecten en bij het management. Ze hebben plezier én lef. Ze bewegen zich intern en extern in relevante netwerken. Ze zijn accountable.

Op 19 mei geeft Jorien Douma samen met Jade Wissink (communicatietalent 2014, en coördinator van het team communicatie) een workshop tijdens de . In deze sessie vertellen zij over hun zoektocht naar accountability. Waar doet het pijn, en wat hebben zij geleerd en wanneer hadden we klotsende oksels?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in